â I dag har jag vĂ€ldigt kort om tid i SödertĂ€lje och nu vet jag inte nĂ€r bussen kommer och om jag hinner det jag ska göra, sĂ€ger Nina Engström, en av ett dussintal som tĂ€nkt ta pendeln norrut frĂ„n Gnesta vid 11-tiden men blev snopna.
"Personalbrist" mellan klockan 8 och 18 pÄ onsdagen, skriver SL. Men det tycks inte vara nÄgon slump.
â Det Ă€r en sorgens dag för pendeltĂ„gen, sĂ€ger Roger Delin, ordförande i ST-Pendeln, facket som organiserar en del av lokförarna.
â Lokförare och tĂ„gvĂ€rdar, jag vet inte i vilken omfattning, har sjukskrivit sig. MĂ„nga övervĂ€ger att byta arbete, de kĂ€nner att de vill eller kan inte köra tĂ„g ensamma utan tĂ„gvĂ€rdar.
I dag försökte MTR, det KinaÀgda bolag som sköter trafiken Ät SL, ta bort hÀlften av tÄgvÀrdarna frÄn tÄgen, en förÀndring som varit pÄ gÄng lÀnge och som trafiknÀmndens politiker godkÀnt.
Ăr det en vild strejk?
â Det Ă€r ingen strejk, sĂ€ger Roger Delin och berĂ€ttar att lokförare i vissa fall har rĂ€tt att vĂ€gra köra med hĂ€nvisning till trafiksĂ€kerheten.
Tidningen Mitti refererar en enkÀtundersökning frÄn facket ST dÀr nio av tio lokförare tror att deras arbetsmiljö kommer att pÄverkas "starkt negativt" av ensamarbete. 268 av 320 lokförare inom MTR-pendeln ska ha svarat.
Nina Engström vet inte nÀr hon kommer ivÀg.
â Jag ska lĂ€mna in en sak pĂ„ stadshuset. Det mĂ„ste göras i dag.
Vad tycker du om hur SL presterar och den hÀr kinesiska operatören?
â Jag Ă€r ganska ny hĂ€r. Men det verkar inte som att det fungerar riktigt bra.