– Det är så allvarligt att jag funderar på att flytta tillbaka, in mot Stockholm. Det är för mycket när man inte vet när man kommer hem, säger Gnestabon och pendlaren Annelie Krusell.
– Jag springer mellan Mälartåg och pendeln och får betala kontanta resor när det här står still. Det är i och för sig ett plus att de gått ut med en tabell i stället för att bara ställa in.
Tidtabellen med heltimmestrafik även i rusningstid infördes av operatören MTR i en vecka den 14 mars men förlängdes nyligen fram till 27 mars – minst.
SN har utifrån SL:s siffror räknat ut att MTR förlorar omkring 4 000 kronor per inställd avgång på Gnestalinjen, i avdrag och viten, plus indexuppräkning, vilket kan uppskattas till omkring 10 000 kronor för ett tåg tur och retur. Med som nu sju inställda avgångar per dag blir det drygt två miljoner kronor för mars månad.
Efter påtryckningar från bland annat föreningen Gnestapendeln sattes en extrabuss in kl 07.15, men det räcker inte, enligt många.
– Nu när det är så mycket strul med tågen så behöver man ju ställa om sig helt och hållet och få nya rutiner, det tar ju på måendet en hel del, säger Maja Lundh, som går på gymnasiet i Liljeholmen.
Bakom tågstrulet ligger MTR och SL:s försök att ta bort tågvärdarna samtidigt som många lokförare vägrar köra ensamma.
– Jag tror omkring en tredjedel inte kör ensamma. MTR påstår att det ska gå normal trafik på måndag men jag är inte så säker, säger lokföraren Staffan Flodquist, som själv väntar på nya arbetsglasögon innan han känner sig trygg med att köra ensam.
Han hoppas att försöket att köra tågen utan tågvärdar kommer att stoppas, till exempel på grund av arbetsmiljön. Nu förväntas lokförarna ensamma gå igenom tåget på natten och avhysa eftersläntrare, något som tidigare var förbjudet.
– Nu är det plötsligt helt okej. Det kan vara ganska stökigt om det är helg.
Tidningen Expressen noterar att SL:s vd David Lagneholm i sju år jobbat på MTR. David Lagneholm, som tjänar 184 400 kronor i månaden, har avfärdat risken för jäv.
– De som oroar sig för min relation till MTR där jag tidigare varit anställd kan vara lugna. Jag har sedan min första dag på Trafikförvaltningen varit mycket noggrann i mina kontakter, sade han till tidningen Mitt i i januari.
På onsdagseftermiddagen diskuterade Stockholms trafiknämnd frågan igen och en demonstration var planerad.