– Det var ett 100-tal personer på tåget. Vi körde fram tåg bredvid. Sen flyttades resenärerna över. De fick gå ur, gå över makadamen och klättra upp på det andra tåget via stegar. Det gick snabbt, på 20 minuter, helt enligt skolboken, säger Claes Keisu, på SL:s presstjänst.
Var det några rullstolsburna ombord?
– Nej.
Klockan 08.21 meddelades att evakueringen var klar och spåret öppet. Först hävdar SL:s presstjänst att hela förloppet, från tågstopp till klart spår, gick på "ungefär 20 minuter." När tidningen ställer fler frågor ber Claes Keisu att få återkomma.
Hur vanligt är sådant här?
– Det är inte alls vanligt. Det händer väldigt, väldigt sällan.
Hur mycket förseningar medförde detta på trafiken?
– Nästan ingenting. Väldigt lite förseningar, säger Keisu.
Jag kom 50 minuter försent till exempel.
– Jaha, se där, säger Keisu och ber att få återkomma även om detta.
SL-appen skriver vid 9-tiden att "tåg kan ställas in eller köras förbi vissa stationer med kort varsel". Appen uppmanar också: "sök din resa på sl.se eller i appen för att se hur den kan påverkas".
Men just denna morgon är det också haveri i SL:s reseplanerare, på så vis att pendeltåg inte visas överhuvudtaget. Klockan 06.42 är ett meddelande om detta fel publicerat i appen, men tidningen kan inte hitta det på hemsidan.
När är reseplaneraren fixad?
– Den är väl redan igång?
Nej.
– Okej, jag kollar det, säger Claes Keisu.
När Keisu ringer upp meddelar han att pendeln på väg från Gnesta blev stående redan klockan 07.24 efter Mölnbo. Det framkommer också att två avgångar ställdes in helt efter haveriet, och själva evakueringståget blev 50 minuter försenat till Järna. Därtill kan SJ ha påverkats.
Det var lite andra uppgifter än du sade tidigare?
– Ja precis, det var vad de sade först, men nu har vi kollat. Det här är från loggen från trafikledningen.
När det gäller den automatiska reseplaneraren i appen och på hemsidan saknas besked om när den kan fungera som vanligt.
– Det kan vara nätverket eller servern, felsökning pågår och jag har tyvärr ingen prognos.
Den som kan bevisa att den drabbats av trafikstörningar hos SL kan begära kompensation. Vid risk för mer än 20 minuters försening ersätts upp till 1 210 kronor i kostnader för till exempel taxi eller egen bil. Alternativt kan man få hälften, tre fjärdedelar eller hela biljettkostnaden tillbaka, beroende på när man kom fram.