De nya tidtabellerna som kom i december innebär att pendlare som åker mellan Gnesta och Stockholm nu måste vänta på tågbytet i Södertälje hamn, vissa turer uppåt tio minuter. Tidigare har tågen synkat så att man kunde korsa plattformen och åka vidare direkt.
‒Det är en kvalitetsförsämring för resenärerna. Det är oacceptabelt om man lägger ihop det med höjda priser och inställda avgångar, säger Ingemar Oderstedt, vice ordförande i Föreningen Gnestapendeln.
Han skickade i början av året ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), med en förfrågan om en träff i Gnesta för att diskutera pendeltågets framtid. Brevet ska ses som en genuin fråga, snarare än ett PR-trick, enligt föreningen.
‒Inför valet 2014 kom rikspolitiker från alla partier till Gnesta, vi hoppas att ministern ska inse vikten av att det här fungerar, säger Ingemar Oderstedt.
Han menar att Trafikverkets så kallade prioriteringskriterier behöver ses över. Fjärr- och snabbtågen får förtur på den trånga sträckan mellan Järna och Gnesta, vilket går ut över pendlarna enligt föreningen. Farhågan är att fler ska välja bilen om inte pendeltågstrafiken blir bättre.
‒Det är inte samhällsekonomiskt lönsamt att släppa Göteborgsresenärer framför alla resenärer i Stockholm. Folk behöver komma till skolor och jobb när Stockholm som region växer så att det knakar.
Föreningen Gnestapendeln har även planer på en namninsamling på temat under våren.
‒Där kommer man att kunna berätta vilka försämringar man upplever i trafiken. Det kommer bli ett statement till politikerna, säger Ingemar Oderstedt.