Per Bormark är ordförande Gnesta Handel och den som kläckte idén om att låta Gnestaborna få säga sitt om handeln i kommunen. Sedan i fredags pågår en omröstning för att få fram vilken av butikerna i kommunen kunderna tycker är trevligast. Men, varför behöver man egentligen utse Gnestas trevligaste butik?
– Ja, det kan man ju undra. Men det utses så mycket annat, som årets företagare och årets Gnestabo. Så för några veckor sedan slog det mig det vore kul med en aktivitet där kunderna själva får säga vad de tycker, där det inte spelar någon roll hur bra det går utan att man istället lägger fokus på kundens relation med butiken, säger han.
Hur kommer det att gå till?
– Man kommer att kunna lägga sin röst via vår hemsida eller i vissa butiker. Sedan är det den med flest röster den 15 december som vinner.
Vad tjänar den som får titeln på det här?
– Det här är ju mest tänkt som en liten lek, det är inte så allvarligt. Men visst blir det en fjäder i hatten! Annars blir det inga stora grejer till vinnaren utan det rör sig om en symbolisk prissumma och en liten sak att ställa på bokhyllan, en graverad glasskål eller så. Och så uppmärksamheten, förstås!
Hur trevligt är det att shoppa i Gnesta?
– Väldigt trevligt! Handeln i Gnesta har fått ett jätteuppsving och vi ser en positiv utveckling. Inte minst med tanke på planerna att snygga till i centrum. Det är alltid viktigt att se hur man kan förbättra miljön för shoppingen och kundströmningarna.
Har du någon egen favorit?
– Det vore väl dumt av mig att avslöja det, men visst kommer jag att rösta. De flesta handlarna sköter sig jättebra men några skulle behöva snygga till sig lite. Med tanke på hur nära vi är Stockholm så är bemötandet av människor allt vi har att slåss med. Alla måste tänka "service, service och service".