– Det är inte bara att stänga dörren och glömma allting. Vi är människor och inte robotar, säger en mångårig medarbetare på Gnesta hemtjänst.
Den senaste tiden har varit tuffare än vanligt för personalen – även på fritiden, enligt anställda som inte vill ha sitt namn i tidningen.
– Med namn och bild går det inte att vara med, säger du något negativt får du en varning sedan kicken känns det som, säger en av dem.
En annan berättar om sitt senaste arbetspass. Då fattades fem personer på morgonen, som ersattes med två.
– Resten av schemat delades ut på oss andra. Vi kan inte lösa det utan kommer för sent till brukarna. Vänder vi oss till samordnarna svarar de bara att det inte finns någon personal att sätta in.
Men enligt Antonio Ponce De La Cruz, undersköterska och huvudskyddsombud på Gnesta hemtjänst, är det planeringen som ligger bakom frånvaron – inte tvärtom.
– Samordnarna trycker ihop schema i stället för att kalla in vikarier. De planerar också rutterna kaotiskt. I gruppen som jobbar utanför centralorten kan det vara två besök vid Nyköpingsgränsen – och ett besök vid Södertälje mitt emellan, säger han.
När han kom tillbaka från semestern och fick höra att elva medarbetare sjukskrivit sig på en dag, bestämde sig Antonio Ponce De La Cruz och de andra skyddsombuden för att kräva åtgärder – en så kallad 6:6a-anmälan, ett av skyddsombudets starkaste verktyg – med krav på bättre planering och schemaläggning.
En annan kritik handlar om samordnarnas tillgänglighet. Enligt Antonio Ponce De La Cruz är de svåra att få tag på.
– Det är rena fusket, de hjälper varandra och går hem när det passar, säger han.
Även om det är ovanligt att elva personer inte kommer till jobbet samtidigt berodde det inte på arbetsmiljön, säger Johanna Bengtsson, enhetschef på Gnesta hemtjänst:
– Det var inte bara sjukfrånvaro, utan vabb och vikarier som inte dök upp. Flertalet av dessa hade vi hittat ersättare för. Ingen behövde jobba över den dagen och alla fick sin rast.
Att planerarna ska använda "rätt begrepp" vid frånvaro löser inte arbetsmiljöproblemen, enligt Antonio Ponce De La Cruz. Han har tagit frågan vidare till Arbetsmiljöverket, som är på plats i Gnesta under onsdagen.
Att samordnarna suttit bakom stängda dörrar bekräftar förvaltningschefen Lena Karlsson Leksell.
– I deras arbetsuppgifter är det mycket som kräver koncentration och ostördhet – om du knackar så svarar de självklart. Men jag upplever inte att de avfärdar kritiken utan tvärtom. De har gjort om en del rutter tillsammans med medarbetarna. Sedan sker det avbokningar och händer mycket med personal – så ser förutsättningarna ut i hemtjänsten, säger hon.