– Det ska bli jättekul men det är ju läskigt också. Det här har vi inte gjort tidigare. Men man ska väl våga någon gång i livet!
Sanna Rådeström, 29, blickar ut över lavendel, olivträd, Mårbackapelargon och beskärningsklingor. För drygt en månad sedan var avtalet äntligen klart – hon och mamman Pia tar över Gnestas anrika trädgårdshandel, vilket innebär att rörelsen som startade för omkring 150 år sedan fortsätter med lokala ägare.
– Man kan inte vara utan det, det är en speciell känsla som inte går att beskriva. Jag har saknat att gå i växthus, säger Pia Rådeström, som är trädgårdsutbildad men de senaste åren jobbat i matbutik.
Familjen kommer från Stockholm men Sanna bor nu i Björnlunda och för ett år sedan flyttade Pia till Mölnbo.
– Christer frågade redan för tre år sedan om jag inte skulle ta över, jag tänkte att det vore skitkul, säger Sanna, som sedan gymnasiet arbetat med anläggning, park- och markskötsel.
Christer och Agneta Samor kommer in med tröjor med företagets logga till de nya ägarna. Den stora centrala tomten är attraktiv men det har varit besvärligt att hitta köpare, berättar de nu uppenbart lättade trotjänarna.
– Det var risk att vi skulle behöva lägga ned i värsta fall.
Han hade även kontakt med de stora trädgårdskedjorna men de tycker Gnesta är för litet. Kommunen och andra exploatörer har också varit intresserade men byggstoppet på grund av vattenbristen kom emellan.
– Vi har haft jättemånga spekulanter, man vill gärna att det ska fortleva. Det här företaget bör finnas kvar på orten, säger Christer.
Pia och Sanna köper rörelsen, men själva fastigheten hyr de på tio år av de gamla ägarna.
Nu drar Blomstergården på med ordentliga öppettider igen och ska utöka sortimentet efter ett par år på knapp halvfart.
Penséer, lökar och sättpotatis är stort nu – liksom fröer, vilket länge var hjärtat i den omkring 150-åriga verksamheten – innan det mesta gröna kommer hem i slutet av april.
– Väldigt mycket yngre människor kommer in och säger att jag har aldrig odlat förut, hur gör jag? Då blir jag jätteglad och måste nästan hejda mig, säger Sanna.
De fyra enas om den röda tråden på gården – att läsa av folks behov och ge råd så att de lyckas med sina växter. Det ger klirr i kassan och det viktigaste: Glädje.
– Man kan gå härifrån med ett smajl ofta, för kunderna är så nöjda, säger Christer.