Den berörda sträckan är knappt två mil lång men har under årens lopp legat till grund för en hel del frustration hos bilister som färdats på vägen. De slingriga och backiga vägarna begränsar omkörningsmöjligheterna av tunga lastbilar och långsamtgående fordon. Mellan 2003 och 2013 har dessutom 86 olyckor med personskador förekommit, 17 av dem klassas som svåra och en fick dödlig utgång.
Något måste göras åt vägsträckan, och de senaste åren har Trafikverket jobbat på att ta fram en lösning. Bland annat genomfördes förstudier under 2011 och 2012 för att hitta åtgärder för 57:an. Utöver det har man haft samrådsmöten med boende bland annat i Gnesta kommun för att få in ytterligare åsikter och förslag. Allt detta har man sedan kokat ihop till en vägplan, och det är nu denna som finns ute till granskning.
Framför allt är det trafiksäkerheten och framkomligheten som behöver ses över. Vägens bredd i förhållande till hastighetsbegränsningarna uppfyller inte den standard som krävs enligt nationella krav slår Trafikverket fast i sin vägplan.
Christer Andén, samhällsbyggnadschef vid Gnesta kommun, säger att kommunen bara är halvnöjd med den vägplan som presenteras.
– Jag har inte alla detaljerna men spontant blir inte restiden mycket kortare vilket bekymrar oss en del. Det blir trafiksäkrare men restiden var en viktig sak för Gnesta. Trafikverket skriver att vinsten är två minuter vilket känns lite lite när Sörmland skjuter till 42 miljoner kronor, säger han.
Det är också ett problem att övergångsställena med trafikljus vid skolorna i Järna ser ut att bli kvar menar Christer Andén.
– Tidigare hade man planer på en bro över och en tunnel under vägen. Eftersom man måste säkra barnens väg till skolan blir trafikljusen kvar vilket skapar köer i morgontrafiken och det är inte helt idealiskt, säger han.
Det positiva är dock säkerheten och Christer Andén nämner de stigningsfält i backarna mellan Gnesta och Mölnbo som exempel på sådant som kommunen är nöjd med. Däremot är vägplanen omfattande och Christer Andén säger att Gnesta kommun tillsammans med Södertälje kommun kommer begära att remisstiden förlängs, eftersom remisstiden egentligen går ut den 27 juni.
– Tiden är alldeles för kort. Vi vill kunna ta upp frågan i respektive kommuns kommunstyrelse eftersom det är en så viktigt fråga och vi i Gnesta har haft vårt sista ks-sammanträde för våren, säger Christer Andén.
Planen för väg 57 finns att granska i kommunhuset.