Under våren och sommaren kunde företag lämna in anbud till Trafikverket. Men det kom bara ett.
– Anbudet låg cirka 35 procent över såväl kalkyl som budget, skriver Mats Berg, projektledare vid Trafikverket, i ett mejl.
Nu kommer Trafikverket därför att förändra kontraktet.
– Denna gång kommer vi att handla upp en entreprenör som ska bygga en så kallad utförandeentreprenad. Det innebär att vi först tar fram en bygghandling som entreprenören ska använda.
Planen om hur ombyggnaden ska se ut ligger fast, men byggstarten kommer att flyttas fram till i mars 2023 och väntas pågå fram till 2025. Den tidigare förhoppningen var att en byggstart skulle ske under våren 2022.
– Vi räknar med att gå ut med ett nytt förfrågningsunderlag i slutet av 2022 och att anbudstiden kommer vara cirka tre månader.
Mats menar att den dialog som har funnits med entreprenörer har visat att intresset för totalentreprenad har minskat.
– Att byggstarten flyttas fram till 2023 beror på att det tar den tiden att få fram ett nytt förfrågningsunderlag.
Planen om att höja vägens standard med bredare körfält, mitträfflingar mellan körfälten och bättre siktförhållanden ligger kvar. Det gör också de tidigare planerna om ett stigningsfält mellan Mölnbo och Gnesta och en rondell vd korsningen mellan väg 57 och väg 506. Trafikverket planerar också för att öka säkerheten för gång- och cykeltrafikanter.