Politiker lovar att Gnestapendeln ska finnas kvar

Inför valet tycks rikspolitikerna tävla om vem som är mest engagerad i frågan om Gnestapendeln. Catharina Elmsäter-Svärd (M), Anders Ygeman (S) och Åsa Romson (MP) är några av de rikspolitiker som uppvaktat kommuninvånarna med löften om att Gnestapendeln ska finnas kvar. Nu är det upp till bevis.

pendelval1.jpg

pendelval1.jpg

Foto:

GNESTA2014-09-02 09:09

Storm i ett vattenglas. Så skulle man kunna sammanfatta regeringens syn på de kraftiga reaktioner efter att hotet mot Gnestapendeln uppmärksammats. Trafikverket har bara jobbat med ett scenario, inte ett konkret förslag, har det hetat. Även om den värsta så kallade stormen har lagt sig, finns dock en oro kvar. Så länge det råder konkurrens på järnvägen skulle Trafikverket rent teoretiskt kunna bortprioritera Gnestapendeln i en kommande tågplan.

Men inför valet går nu politiker från alla läger ut och lovar att Gnestapendeln ska finnas kvar. Ofta med tillägget: "om vi vinner valet". I veckan fick Gnesta besök av näringsdepartementets statssekreterare Ingela Bendrot och Jonas Westlund, försäljningschef på Trafikverket.

– Gnestapendeln är inte på något sätt hotad, förklarade Ingela Bendrot över en macka på Humbles konditori i Gnesta.

Men Benny Åberg, ordförande i föreningen Gnestapendeln, lät sig inte övertygas.

– Vi kan inte komma ifrån prioriteringsreglerna och de årliga omförhandlingarna. Ingen politiker kan lova något.

– Vi håller på att  titta på hur man kan skapa längre ramavtal för långsiktig säkerhet för persontrafiken. Men godstrafiken är konjunkturkänslig och där kan det bli aktuellt med kortare trafikavtal, berättade Ingela Bendrot.

Jonas Westlund meddelade att Trafikverket redan har börjat se över prioriteringsreglerna.

– Vi arbetar på att ge arbetspendlingen ett högre värde, vi har upptäckt att det funnits en del avarter i prioriteringsreglerna.

Det pågår ett arbete med att öka kapaciteten på spåren, påminde Ingela Bendrot om. Nya signalsystem, längre tåg och störningsavgifter kommer att underlätta för kommande tågplaner. Näringsdepartementet har även initierat en statlig utredning som bland annat ska se över hur stambanorna ska byggas ut för höghastighetståg, något som kan avlasta spåren.

Benny Åberg har varit med i kampen för Gnestapendeln ända från början. Han är inte förvånad över uppvaktningen från politiker på alla nivåer.

– Det här är ingen Gnestafråga, det är en riksfråga. Samma problem finns ju även i Alingsås, Trollhättan och nere i Skåne. I botten finns det en dynamit i den här diskussionen, det gäller ju så många värden som politiker tycker är viktiga.

Så har politiker uppvaktat Gnesta:

Juni, 2013:

Infrastrukturministern Catharina Elmsäter Svärd (M) åker pendeltåg mellan Gnesta och Södertälje Syd, samt svarar på frågor från allmänheten. Arbetspendling är viktigt, intygade ministern, men kunde i det tidiga skedet inte ge så många konkreta svar.

Juni, 2013:

Riksdagsledamöterna och vänsterpartisterna Lars Ohly och Siv Holma sticker ut hakan i en debattartikel i Aftonbladet. Politikerna kallar Trafikverkets förslag för "stötande och anständigt".

Juni, 2013:

Riksdagsledamöterna Hans Ekström (S) och Ingela Nylund Watz (S) ställer infrastrukturministern till svars om Gnestapendeln i två interpellationsdebatter i riksdagen.

Augusti, 2014:

Riksdagsledamoten Anders Ygeman, ordförande för riksdagens trafikutskott, besöker Gnesta och lovar att Gnestapendeln blir kvar om hans parti vinner valet. Han pratar bland annat om "ett systemfel i tågtrafiken som måste åtgärdas".

Augusti, 2014:

Miljöpartiets språkrör Åsa Romson besöker kommunen under augusti och ger konkreta förslag på hur pendelns framtid ska säkras, bland annat genom att se över Trafikverkets prioriteringsregler där arbetspendlare ska prioriteras framför kommersiella aktörer.

Augusti, 2014:

Näringsdepartementets statssekreterare Ingela Bendrot besöker Gnesta å infrastrukturministern Catharina Elmsäter Svärds (M) vägnar och meddelar att Gnestapendeln inte är hotad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om