– Det var väldigt frustrerande, för jag fick heller inte lämna in den deklaration som jag själv hade skrivit ut, säger Rene Jonsson.
Rene fick vaccinet en timme efter den tid som hon hade bokat.
– Det var väldigt rörigt. Det hade varit bättre med fler sjuksköterskor och mindre digitalisering där man inte är så beroende av att internetuppkopplingen fungerar.
Per-Inge Svensson stod också i kö, men upplevde att det flöt på bättre senare på förmiddagen även om han inte heller kunde logga in för att skriva i deklarationen.
– Men jag har fyllt i ett papper istället.
Andreas Yttling är leveranschef vid Vaccina.
– Jag upplever att det har flutit på bra och jag har inte fått de uppgifterna.
Att väntetiden skulle uppgå till en timme förklarar han så här:
– Personerna har bokat tid, sedan kommer vissa 1,5 timme innan de ska ta vaccinet, och några kommer bara minuter innan så vi måste utgå från det flöde och efter den kö som finns och kan inte kasta om. I det här fallet tror jag att hon har kommit sent och att personer stått före henne och därför har hon hamnat längre bak i kön.
Rene håller inte med.
– Jag var där först av alla. Jag hamnade i kö för att jag var tvungen att göra hälsodeklarationen digitalt. Det tog 10-15 minuter efter att jag fyllt i den i min mobil innan de hade fått den nedladdat i sina datorer. Då hade det bildats kö till själva vaccinationen samtidigt som deras internet svajade och till slut helt låg nere, säger hon.