Rekordmånga pendeltåg kom i tid förra året

SL och MTR lyckades slå de höga siffrorna för punktlighet på Gnestapendeln förra året. Antalet inställda avgångar ökade dock något.

Hela 95,7 procent av tågen på Gnestapendeln höll tidtabellen förra året.

Hela 95,7 procent av tågen på Gnestapendeln höll tidtabellen förra året.

Foto: Magnus Grimstedt

Gnesta2021-01-25 07:30

2018 var ett tungt år för pendeltågstrafiken mellan Södertälje och Gnesta. Vart tionde tåg var försenat och rekordmånga avgångar stängdes in. 2019 skedde en rejäl uppryckning, och när siffrorna för 2020 nu trillar in står det klart att den positiva utvecklingen fortsätter.

Gnestapendeln hade enligt trafikförvaltningen i Stockholm en punktlighet på 95,7 procent, vilket är några tiondelar högre än året innan. 

– Redan förra året hade vi en rekordhög punktlighet för pendeltåget, det är glädjande att trenden har fortsatt åt det hållet, säger Elin Lindström, kommunikatör på SL.

Hon menar att det är ökad tillgång på chaufförer, en mild vinter och samarbeten med Trafikverket kring en mer "tillförlitlig infrastruktur" som ligger bakom den höga punktligheten. Pandemin och ett avsevärt lägre antal resande ska också ha spelat in.

Fortsätter ni på samma sätt under 2021?

– Vi har goda förutsättningar för att hålla i de goda resultaten in i 2021, men det finns förstås yttre faktorer som är svåra att helt och hållet värja sig mot, säger Elin Lindström.

88 avgångar på Gnestapendeln ställdes in under fjolåret. Det är något mer än 2019 (65 inställda avgångar), men betydligt färre än 2018 (203 inställda avgångar). Flest avgångar ställdes in i september. Det är främst kategorin "yttre orsaker" som ökar, det inkluderar bland annat viltolyckor.

Definitionen av en punktlig tur i Sverige är ett tåg som kommer till sin slutstation mindre än fem minuter efter sin tidtabell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!