Risk för arbetsskador för pendelpersonal

Personalen på pendeltågen har ett så tungt arbetsredskap att de riskerar skador. Nu går skyddsombudet vidare med frågan till Arbetsmiljöverket.

Gnesta2013-12-09 06:23

– Det är själva aviseringsutrustningen det handlar om, berättar Sonny Johansson, huvudskyddsombud på fackförbundet Seko:s Pendelklubben.

Enligt Sonny Johansson väger den så kallade HPC:n omkring 600 gram och eftersom tågpersonalen bär med sig avläsaren hela tiden under passet finns det risk för arbetsskador. Enligt Stockholmståg, som kör pendeln åt SL, är det frivilligt att använda sig av just den avläsaren, då det finns andra, lättare, att tillgå.

Men det häller håller inte Sonny Johansson riktigt med om. För att till exempel kunna ändra resenärernas "standardresa" krävs just HCP:n då ingen annan utrustning kan göra detta.

– Personalen vill göra ett bra jobb och resenärerna förväntar sig service, säger Sonny Johansson.

I somras lades dessutom ett skyddsstopp på HCP:n på SL:s lokalbanor. Det ärendet var dessutom uppe i tingsrätten som då slog fast att avläsaren innebar allvarliga risker för arbetstagarnas hälsa. Dessutom framkom det att drygt 20 procent av personalen anmält arbetsskador som det fanns ett direkt samband med användandet av HCP:n.

Det är nu upp till Arbetsmiljöverket om det blir en inspektion på pendeltågen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!