Sjundeklassare i Gnesta ska få en egen dator

Kommunen har en ny strategi för digitalt lärande i Gnestas förskolor och grundskolor. Ett första mål är att samtliga sjundeklassare ska få en privat skoldator höstterminen 2017.

GNESTA2016-11-28 21:34

Barn- och utbildningsnämnden har antagit en strategi för hur kommunen ska utveckla det digitala lärandet på förskolorna och grundskolorna. Kort och gott handlar det om att alla barn och elever i Gnestas för- och grundskolor ska garanteras digitala verktyg och en undervisning anpassad för dessa.

Digital kompetens handlar om att elever ska ha kunskaper och färdigheter att både säkert och kritiskt kunna använda digitala verktyg i skolarbetet och på fritiden. Skolundervisningen ska vara anpassad för att elever bland annat ska kunna hämta, bedöma, producera och redovisa information med hjälp av program och appar.

– Vi har gjort en investeringsbudget på tre år och avsatt 1,5 miljon kronor per år i kostnad för kompetens och datorer, säger barn- och utbildningschef Christina Thunberg.

Enligt henne kommer det praktiska arbetet med strategin att påbörjas under våren med att man utreder var man resurs- och kompetensmässigt ligger i dag ute på skolorna.

– Det gjordes en utredning för drygt ett år sedan av dåvarande strateg. Nu har vi en ny analytiker och vill bilda oss en egen uppfattning. Hur många datorer har vi i omlopp? Har vi rätt typ av utrustning? Sedan ska vi helt enkelt börja om på enheterna, tillsammans med eleverna vill jag poängtera.

Förra vårens utredning slog fast att det i Gnestas för- och grundskolor finns gott om digitala verktyg, dock inte jämnt fördelade eller tillgängliga för eleverna hela tiden. Undervisningsmiljöerna är inte heller helt anpassade för att digitala verktyg ska kunna användas på ett flexibelt och kreativt sätt och personalens digitala kompetens skiljer sig åt mellan skolorna.

Med sådana skillnader ansågs skolundervisningen inte som likvärdig för alla barn och elever. Den nya strategin som har antagits ska med andra ord utjämna dessa skillnader så att alla för- och grundskolor anpassas efter framtidens digitala behov och utmaningar.

– Det är viktigt att säga att vi har datorer i vår undervisning, men vad ska vi ha datorerna till? Det ska bli kul att få blanda in eleverna i digitala råd och föra resonemang med dem, säger Christina Thunberg.

Förändringarna kommer ske stegvis och först ut är sjundeklassarna som redan nästa hösttermin ska ha en personlig skoldator, det så kallade 1 till 1-projektet (en dator per elev).

– Vi kan inte ta allt på en gång. Det kräver en stor kompetensutveckling både i ledningsgruppen för barn och utbildning och för lärare, avslutar Christina Thunberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om