"Ska ju ha tid på mig att säga upp avtalet"

När Håkan Ekstrand fick hem en orderbekräftelse från annonseringstjänsten Dindel.se, hade han enligt avtalet tio dagar på sig att svara. Men företaget väntade med att skicka iväg bekräftelsen, så i praktiken fick han bara en dag på sig.

håkan.jpg

håkan.jpg

Foto:

GNESTA2015-07-03 09:07

Håkan Ekstrand (C), kommunalråd i Gnesta kommun, är även företagare och har under flera års tid använt sig av tjänsten Dindel.se, en så kallad internetportal från sökföretaget Eniro för annonsering och reklam. För några veckor sedan fick han en orderbekräftelse hemskickad med posten, där Dindel.se informerade honom om att annonseringstjänstens avtal hade förlängts – detta utan att han blivit informerad om att så skulle ske.

– Förut har de alltid haft en säljare som har ringt, men det här är första gången som det inte händer, säger Håkan Ekstrand.

– Jag har ju haft ett avtal med dem med annons i katalogen, sedan har jag tänkt avsluta det, vilket jag trodde att jag hade gjort förra året.

Han är medveten om att det i avtalet står att Dindel.se kan skicka en orderbekräftelse utan att ha ringt i förväg, det anmärkningsvärda i det här fallet är att ordern har upprättats den 8 juni, men inte skrivits ut förrän fyra dagar senare. Enligt avtalet har Håkan Ekstrand tio dagar på sig att säga upp det innan en automatisk förlängning sker, men han inte fick hem orderbekräftelsen förrän den 17 juni, det vill säga nio dagar efter att den hade upprättats.

– Om de skickar en orderbekräftelse och man har tio dagar på sig, så bör man få hem den så att man åtminstone har åtta dagar på sig, säger Håkan Ekstrand.

– Men jag fick bara en dag på mig och så hade det ju hunnit gå fyra dagar innan de ens skrev ut den.

Håkan Ekstrand mejlade Dindel:s kundtjänst och meddelade att han ville avsluta avtalet. Han kritiserade även det faktum att det tog hela nio dagar för orderbekräftelsen att komma hem till honom. Men enligt Dindel.se måste uppsägning ske inom tio dagar, annars "kvarstår betalningsskyldighet för den medverkan som ordern avser". Kundtjänsten avslutar sitt mejlsvar med att man med anledning av detta inte kommer att tillmötesgå Håkan Ekstrands önskemål.

Håkan Ekstrand påpekar ännu en gång i sitt svar till Dindel.se att orderbekräftelsen tagit fyra dagar att skriva ut och att han därför anser sig kunna få ytterligare några dagar på sig att avsluta avtalet, eftersom han menar att felet ligger hos företaget.

– Jag tycker ju att jag ska ha tid på mig att avbeställa tjänsten, säger Håkan Ekstrand, som efter mejlkorrespondensen fått en faktura skickad till sig.

Men några dagar efter att han varit i kontakt med SN meddelar Dindel.se och Eniro att de backar. Håkan Ekstrand slipper betala för en tjänst som han inte längre vill ha.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om