Från och med den 11 januari började distansundervisningen för många av landets högstadieelever. I Gnesta har 320 elever nu börjat undervisas digitalt.
– Utmaningen har varit hela digitaliseringsbiten, vad man ska använda för appar och så vidare. Det har varit den största delen. Men sedan har det också handlat om att veta vad de gör hemma. I skolan kan man ha mer koll, det kan man inte på samma sätt nu, säger Gunilla Norberg, lärare på Frejaskolan och lokalombud för Lärarnas riksförbund.
Lärarna åker fortfarande till skolan – men till ett tomt klassrum. Där utgår de från digitala plattformar där eleverna också loggar in.
– Oftast börjar vi med en kort genomgång och sedan får de en självständig uppgift. I slutet av lektionen samlas vi igen och går igenom vad som har fungerat och vad som inte har gjort det. På de digitala plattformarna kan man lägga in uppgifterna så man kan se hur de i realtid jobbar med dem och också följa vad de har gjort.
Att arbeta på det här sättet fungerar enligt Gunilla Norberg för drygt 90 procent av eleverna, de resterande tio procenten får undervisning som vanligt i skolan.
– För de allra flesta har det gått bra. Om man ger de tydliga instruktioner så går det bra.
Men tekniken har inte alltid fungerat. Ett av systemen, Digilär, har blivit överbelastat.
– Det har gjort att alla inte har kommit in i systemen.
Men det digitala sättet att arbeta ser också ut att gynna vissa elever.
– Systemet gör att eleverna gör vissa uppgifter som bara läraren ser, och de kan få blyga och mer försiktiga elever att synas mer. De som inte vågar visa sig lika mycket i klassrummet, kan våga mer nu.
Kan det här vara hållbart i längden?
– Det kan bli hållbart, men då måste vi göra om hela sättet som skolan arbetar på. I dag är skolan uppbyggd på lektioner och att läraren är på plats för att hjälpa. Nu lever vi också i att det ska vara i två veckor, men vi har i bakhuvudet att det kan ta längre tid. Vi känner en ovisshet för hur lång tid det här kan ta.
Lösningar som att ha ett schema där man är i skolan vissa veckor diskuteras fortfarande, främst med anledning av att det blir svårare att utföra de praktiska ämnena digitalt.
– Vi har pratat om att ta hit dem till praktiska ämnen. Om det blir långvarigt så måste det bli så, säger Gunilla Norberg.