– Droppen var när de frågade mig om jag ville gå en kurs och bli "slottsambassadör" för att marknadsföra slotten i Sörmland, säger Marie Bystedt, som driver restaurangen vid Skottvångs gruva i Gnesta, en av landets hetaste scener för livemusik som drabbats hårt av coronakrisen.
Hon skrev nyligen ett långt inlägg på Facebook där hon riktar hård kritik mot Stuas kampanj "Slottssafari". Det är de små aktörerna som behöver draghjälp under pandemin, inte slotten, menar Maria Bystedt.
– På kartor de tar fram är bara slotten med, ingenting om alla oss andra. Det pratas om trickle down-effekter, men det är bara teorier som inte fungerar i verkligheten. Jag tycker inte att de använder sina resurser på rätt sätt, säger Maria Bystedt.
Sörmlands turismutveckling AB, Stua, ägs till 35 procent av kommunerna och regionen, och till 65 procent av näringslivet. Bolaget sköter utvecklingen av besöksnäringen i länet på uppdrag av regionen, men förra året satsades även en miljon kronor extra på att marknadsföra Sörmland som turistdestination i Sverige.
Satsningen gjordes för att stötta näringslivet under coronakrisen, och finansieras delvis genom coronarelaterade statsbidrag. Tidigare i maj fattade regionstyrelsen beslut om att förlänga satsningen i år, och skjuta till ytterligare en miljon kronor.
–Vi fick det nya uppdraget för två veckor sedan. Vi har börjat med det som vi har paketerat sedan tidigare, man måste ju börja någonstans. Och det är mycket mer på gång, menar Ola Nilsson, vd på Stua
Han har förståelse för Maria Bystedts reaktion, och tycker att det är bra att hon säger vad hon tycker.
– Jag välkomnar att näringen tycker och tänker om vad vi gör. Debatten är helt nödvändig för att vi ska bli bättre. Vi måste jobba tillsammans, säger Ola Nilsson.
En av Stuas ägare är Fredrik Åström, som äger och driver bland annat Södertuna slott, Dufweholms herrgård och Gripsholms värdshus. Han sitter även i bolagets styrelse.
Har det påverkat er strategi att marknadsföra slotten först?
– Nej, han sitter i styrelsen och har ingenting med den operativa verksamheten att göra. Det är jag som vd som tar ansvar för verksamheten, säger Ola Nilsson.
Visit Sörmland skapades 2015 och den marknadsföring som skett tidigare har varit helt och hållet finansierad av näringslivet, enligt Stua.