Snabbtågen gör resan längre

Snabbtågen ges prioritet på tågspåren. Det innebär att mer långsamma tåg kan tvingas stanna för att släppa förbi dem. För Gnestapendlarna kan det betyda flera kalla minuter i Södertälje hamn.

Gnesta2015-01-12 09:30

I takt med att fler blir intresserade av att köra tåg mellan Stockholm och Göteborg blir det också trängre på spåren. När de snabbgående tågen hinner ikapp måste lokaltågen vänta på ett sidospår.

– Förbigångarna sker oftast mellan Flen och Vingåker, säger Matthias Pfeil på kollektivtrafikmyndigheten i Nyköping.

Under 2013 var det sex tåg som påverkades, nu är det nio, och i ett fall rör det sig om en väntetid på dryga halvtimmen utanför Vingåker.

Mellan Södertälje och Järna har SL:s pendeltåg ett eget spår och slipper således trängas med fjärrtågen. Och mellan Järna och Gnesta finns bara ett spår i vardera riktning så där finns ingen möjlighet att stanna och släppa förbi någon. Ändå påverkas även de som pendlar mellan Gnesta och Stockholm av trängseln på spåren.

– Gnestapendeln måste passa in i de luckor som finns i Järna, säger Matthias Pfeil.

Avgångarna från Södertälje och söderut måste anpassas till de passerande snabbtågen, vilket i vissa fall gör att väntetiden i Södertälje hamn blir längre än önskvärt.

Enligt Matthias Pfeil är det en fråga som har diskuterats mycket i kommunikationerna med SJ. I vissa fall kan det räcka med att flytta en avgång tio minuter framåt eller bakåt i tiden för att slippa krockar. Sådana förändringar har också gjorts, men i vissa fall är väntetiden omöjlig att undvika.

– Det skulle gå att få en bättre tidtabell om tågen skulle vända i Järna, säger Mattihas Pfeil.

– Men prio ett är att få fram tågen hela vägen till Gnesta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!