Peter Forsberg är rektor på Frejaskolan och menar att man måste se statistiken utifrån fler perspektiv än bara de konstaterade siffrorna.
– För elever som har gått i en vanlig klass så har vi sett att meritvärdet är högre, och att vi har lyckats ganska väl med elever som har normala förutsättningar, säger han.
Men för elever som behöver mer stöd i undervisningen har man sett en skillnad.
– De elever som går i särskilda undervisningsgrupper lyckas vi sämre med än förväntat. Förra året utgjorde de eleverna tre procent, i år är andelen tio procent, det vill säga tre gånger högre. Det påverkar snittbetygen.
Antalet behöriga till yrkesprogrammen ser dock bättre ut än tidigare. 84,5 procent är bättre än siffrorna som redovisades 2018 och 2019, men siffran är sämre än förra året behörigheten var uppe på 91,1 procent. I den mätning som skolan har gjort för elevernas resultat mellan årskurs 8 och årskurs 9 så har man sett att 80 procent av årets nior har höjt sina snittmeritvärden mellan årskurserna.
– Vi lyckas inte tillräckligt väl med elever som har problematik, ibland krävs samarbete med socialtjänst och regionen för de elever som har andra problem än bara det kognitiva. Vi behöver tillsammans med nämnden och socialtjänsten hitta andelen elever som vi behöver stärka och stötta mer, säger Forsberg.
Av de drygt 120 elever som gick ut årskurs nio på Frejaskolan har de som har fått minst godkänt i alla ämnen ökat sedan 2018. 74, 5 procent har fått minst godkänt i alla ämnen. 2019 låg den siffran på 63,3 procent.
För att nå de elever som redan har eller riskerar att halka efter i skolan jobbar man utifrån "Skolspåret".
– Det är en rutin vi har. Det fungerar till en viss grad för elever som har det hyfsat bra och kan bryta mönster. Men för de som till exempel har det svårt hemma eller har ångestproblematik räcker inte Skolspåret till.
För att fånga upp fler elever har Forsberg föreslagit att i viss mån hämta upp de elever som inte dyker upp i skolan.
– Skolan har föreslagit att kommunen har en transport som hämtar elever, i de fall där det handlar om att komma upp ur sängen. På det här sätter kommer vi inte åt alla, men några till. Det är oftast där det börjar, att man vill till skolan men har möter flera hinder på vägen, säger Peter Forsberg, rektor på Frejaskolan.