Trasig gatubelysning, halvhjärtad snöröjning och trasiga papperskorgar. En stor del av arbetsdagen för personalen som jobbar på teknisk kundtjänst går åt till att hantera klagomål och felanmälningar via telefon och e-post. För att underlätta för alla inblandade lanserar Gnesta kommun nu en felanmälningsapp där Gnestaborna kan meddela fel och brister inom gata och park.
– Vi skaffade appen för att vi ska kunna få in synpunkter och felanmälningar på ett enkelt sätt. Men den kan man anmäla felet direkt utan att ringa och behöver inte hålla det i huvudet tills man kommer till en dator och ska maila, säger Therese Östergren på kommunens tekniska kundtjänst.
En av fördelarna med appen, förutom att det sparar tid för kommunens anställda, är att den som gör felanmälan automatiskt får en återkoppling när problemet är löst.
– Man fyller själv i om man vill ha svar via mail eller sms.
Appen har funnits i ett par veckor och redan nu har felanmälningarna börjar trilla in.
– Absolut, det har kommit in en del, säger Östergren.
Appen finns alla ladda ner i appbutiken i din smartphone.