En kartläggning av tillgången till och användningen av IKT i Gnesta kommuns skolor och förskolor gjordes under våren. Barn- och utbildningsnämnden, som ansvarar för de kommunala skolorna, ville helt enkelt säkerställa att skolorna lever upp till målen i läroplanen vad det gäller modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.
Slutrapporten visar att det finns stora variationer vad det gäller elever och pedagogers tillgång till datorer och andra IKT-verktyg. Allmänt upplevs tillgången till datorer som relativt god, medan tillgången till smarta telefoner och läsplattor ses som betydligt lägre. Om både iPads och datorer tas med i beräkningen går det i genomsnitt 3,4 barn per device, det vill säga dator eller iPad, i förskolan och 1,5 elever per device i skolan, enligt de skattningar som personalen själva har gjort. Då ingår, enligt rapporten, bara de datorer som är fullt ut tillgängliga för barn och elever.
Men antalet elever per device varierar stort mellan de olika skolorna. I förskolan är spridningen från 3,1 barn per device till 35 barn per device. I skolan är spridningen från 1,1 till 3,2 elever per device.
– Vi har inte haft en norm om att det ska finnas fyra per klass eller så. Datorer har bytts ut och när man har investerat har man placerat dem efter vad skolorna sagt att de behöver, säger Kerstin Andersson, it-pedagog i Gnesta kommun.
Hon menar dock att den stora spridningen också kan bero på att olika skolledare gör olika bedömningar av huruvida en dator är tillgänglig för barnen eller inte. I förskolan kan det även handla om hur personalgruppen är utformad – alla förskolepedagoger ska ha tillgång till en egen dator medan exempelvis barnskötare anställda i samma verksamhet inte har det.
– Är det då en förskola med många pedagoger så har de också tillgång till fler datorer.
I samband med kartläggningen gjordes också en genomgång av alla datorer, vilken ledde till att ett 30-tal kasserades eftersom de inte längre ansågs funktionella i verksamheten.
Slutrapporten presenterades på barn- och utbildningsnämndens sista möte före sommaren, och samtidigt beslutades att ge förvaltningschefen i uppdrag att ta fram ett förslag till en strategisk IKT-plan. Den ska innehålla en konkret handlingsplan, och förslaget till hur den ska utformas ska enligt beslutet presenteras senast i december i år.