Striden om flygfältet fortsätter

Den infekterade konflikten mellan flygklubben på Vängsö och några av dess grannar fortsätter. Just nu ligger ärendet hos Mark- och miljödomstolen, som kommer att handlägga ärendet i höst.

Foto:

Gnesta2015-07-25 08:31

Dolda planer på att ändra verksamhetens karaktär och expandera till internationellt och privat motorflyg eller en liten flygklubb som värnar om medlemmarnas hobby. Åsikterna går isär om vad som egentligen händer ute på Vängsö flygplats, norr om Gnesta. Å ena sidan har 500 personer skrivit på och ställt sig bakom de försiktighetsmått som Aktionsgruppen för en hållbar livsmiljö i Gnesta vill införa. Å andra sidan motsätter sig flygklubben dessa restriktioner, som skulle hämma verksamheten.

Dispyten mellan grannar och flygklubb startade 2013 och har trappats upp under åren. De grannar som störs av flyget menar att livskvalitet och fastighetsvärden sänks om motorflygverksamheten utökas.

– Vi är rädda för stora bullerstörningar, säger grannen Kerstin Niblaeus, som företräder Aktionsgruppen.

– Med de beslut som finns är det fritt fram för flygklubben att utveckla segelflygfältet till en motorflygplats för både svenskt och internationellt privatflyg.

Men enligt Robert Speich ordförande i Östra Sörmlands flygklubb har grannarna feltolkat klubbens syften.

– Det är helt fel. Något internationellt fält har aldrig varit i våra tankar. Det går inte att landa hos oss med flygplan av den typen. De behöver en mycket längre startsträcka än vad vi har.

Farhågorna för en expansion av verksamheten grundas delvis i att flygklubben har ansökt om stora belopp för att förstärka landningsbanan med asfalt. Enligt flygklubben gör kraftigt regn att den nuvarande gräsbanan tidvis blir för mjuk för att landa på. Men en ny landningsbana skulle kosta nio miljoner kronor, enligt Robert Speich, och några sådana pengar har inte klubben. Därför sökte de pengar från Swedavia och några Stockholmskommuner, eftersom flera av flygklubbens medlemmar är hemmahörande i Stockholm, men fick nobben. Samtidigt förnekar inte klubbens ordförande att han vill se en växande verksamhet på fältet.

– Vi tycker att det är kul att det kommer sportflygare från Norge, Danmark och Tyskland och vill öka nuvarande aktiviteter till vad det var på 1980-talet. Då hade vi 320 medlemmar, idag är vi 180, säger Robert Speich.

Senast den 28 augusti ska de båda parterna ha inkommit med kompletteringar till domstolen innan målet kan handläggas. För flygklubbens del handlar det om bullermätningar, medan Aktionsgruppen vill lämna in uppgifter om hur mycket det flygs på fältet idag. Kommunen ska göra en tillsyn i början av september, som ska mäta hur mycket flygningar som faktiskt görs.

– Flygklubben för ett dubbelspel. Vi tror att klubben har tagit höjd i sina uppgifter om hur mycket de flyger, för att det ska framstå som en mindre ökning. Om de menar vad de säger skulle klubben inte ha problem med försiktighetsmåtten, säger Kerstin Niblaeus.

Enligt Speich har de närmsta grannarna aldrig klagat och han står fast vid rätten att fortsätta verksamheten med fler medlemmar och kraftigare bana.

– Mark och miljödomstolen kommer att titta på fakta. Jag är övertygad om att de kommer gå på vår linje, för vi har lagen på vår sida, säger han.

Men Aktionsgruppen hoppas tvärtom att domstolen kommer att gå på grannarnas linje. Något annat skulle vara förödande, säger Niblaeus.

– Då kommer bygden att leva i ovisshet och det blir helt upp till flygklubben vad de kommer att göra.

– Tidigare har vi tyckt att det har varit trevligt med segelflyget, men nu ökar andelen motorflyg och vi upplever att man visar mindre hänsyn mot dem som bor i bygden, säger Kerstin Niblaeus.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!