Kylan gör att växlar fryser och att tåg går sönder. Halkan på spåren gör att hjulens rundhet försvinner och de måste svarvas till i verkstaden.
Tågen i Sverige har strulat sista tiden, vilket märks i pendlingsorten Gnesta. Både den här och förra veckan har SL:s tvingats kalla in ersättningsbussar i båda riktningarna på grund av fel med tåg, räls och signaler.
SJ och Stockholmståg, som kör pendeltågen, har kallat in extraresurser på verkstäderna i kampen för att hålla igång trafiken som vanligt. Banverket, som sköter spåren, har också höjd beredskap vid kyla.
– Dels jobbar vi långsiktigt med utvecklingsarbete men vi har också avtal med våra entreprenörer, som säger att de ska ha folk beredda att ge sig ut på banan när det blir problem med fastfrusna växlar och när snöröjning behövs, säger Tobbe Lindell vid Banverket.
Läs mer i papperstidningen den 14 januari: Tågdödade djur gör att många tåg måste skickas till verkstaden för reparation.
Tågstrul skapar pendlingstrubbel
Tågguden har inte varit nådig mot Gnestapendlarna på sista tiden, snön och kylan bidrar till förseningar och inställda tåg. – Det har varit mycket trassel den senaste tiden, säger Tobbe Lindell, pressinformatör vid Banverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!