Ett svårt tillbud inträffade mitt i tisdagens morgonrusning vid Gnesta station. En man kördes i låg fart på av regionaltåget från Katrineholm och fördes senare till sjukhus med okända skador.
När tidningen kort efter händelsen kommer till platsen råder kaos. Allmänheten flockas och räddningstjänst klättrar över de svarta järnstängerna vid trappan för att snabbt nå den skadade.
Samtidigt står tågvärden Linda Sohlman och dirigerar samtliga på platsen. Hon är lugn och saklig, pratar med räddningstjänsten, besvarar frågor från oroliga och nyfikna passagerare, skyddar den drabbade och talar med polisen.
– Jag är fokuserad nu, mitt i det här. Men känslorna kommer nog efteråt, säger hon.
Efter händelsen är lokföraren inte tillgänglig på perrongen och Linda Sohlman är den enda tågpersonalen på plats.
– Jag har informerat resenärer om vad som har hänt och vad som kommer att hända, säger hon.
Tidningen har flera gånger skrivit om att hela pendeltågstrafiken sedan början av mars är svårt nedsatt, då många lokförare vägrar köra ensamma eftersom SL och operatören MTR vill ta bort tågvärdarna.
– Det är mig, den här funktionen, de vill ta bort. Vem ska då hantera såna här situationer, säger Linda Sohlman.
SN frågar operatören MTR hur det hade blivit om tillbudet skett med ett pendeltåg utan tågvärd. Presschefen Erik Söderberg svarar:
– Vi har operativt trafikstöd som kan rycka ut.
Han fortsätter:
– Pendeltågsstationen i Gnesta är obemannad men vi har personal på alla tåg som anlöper obemannade stationer, och gällande de tåg som inte har en tågvärd så finns en kundservicevärd ombord.
Susann Högye-Bäckman, ordförande i Seko pendelklubben, förklarar skillnaden i kompetens och befogenheter mellan en kundservicevärd och en tågvärd:
– Tågvärdarna är säkerhetsutbildade och får gå på spåren, evakuera och kan säkra tåg för rullning, det får inte kundservicevärden göra, säger hon.
Så åter till MTR:
Vad hade ni gjort om tågvärden inte hade funnits i en liknande situation?
– Det är räddningstjänstens uppdrag att hantera en sådan situation, säger presschefen Erik Söderberg.
Först efter två timmars väntan, med passagerarna kvar på tåget vid perrongen i Gnesta, kom både regional- och pendeltågen i gång.
– Jag hade inte velat vara lokförare och vara ensam att hantera det här, säger Linda Sohlman.