Torsten, 67, larmade hela natten – hjälpen uteblev

Efter ha tryckt på hemtjänstens larmknapp en hel natt utan hjälp har Torsten Görhammar anmält fallet till Patientnämnden.

Förra fredagen sökte Torsten Görhammar hemtjänstens verksamhetschef efter utebliven hjälp: "Hon ringde tillbaka efter helgen och rekommenderade mig att anmäla saken till patientnämnden", säger han.

Förra fredagen sökte Torsten Görhammar hemtjänstens verksamhetschef efter utebliven hjälp: "Hon ringde tillbaka efter helgen och rekommenderade mig att anmäla saken till patientnämnden", säger han.

Foto: Isak Dahl

Gnesta2024-02-01 18:43

– Hemtjänstpersonalen är suverän, det vill jag ska framgå tydligt att jag tycker, det här är ett organisatoriskt problem, säger Torsten Görhammar, Gnestabo och tidigare logistiksamordnare på Postnord.

– Jag har ”svart bälte i kalkylprogrammet Excel” och har räknat på upphandlingar för 100 miljoner, säger han.  

Stimulerande och ansvarsfulla arbetsuppgifter som medförde mycket stillasittande – vilket till slut tog ut sin rätt. När Torsten skulle resa sig ur sängen, en vinterdag i början av 2020, märkte han att benen inte längre bar. 

– Jag föll och blev sedan liggande på sovrumsgolvet hela natten, innan jag kravlade till vardagsrummet för att ringa efter hjälp. 

Efter ambulanstransport och sjukhusvistelse kom Torsten Görhammar hem – med stödstrumpor och hemtjänst. Sedan följde flera fall, hjärtproblem och nya mediciner som förvärrade balansen ytterligare. 

undefined
Torsten Görhammar är kritisk mot organisationen men inte mot personalen: "De här människorna är helt underbara – de gör mer än de behöver och det är omtanke", säger han.

– Idag kan jag inte resa mig över huvud taget. Hemtjänsten hjälper mig vid frukost, lunch och middag – och när jag behöver det, säger Torsten Görhammar som även lider av urininkontinens sedan en prostataoperation.   

– Det är ett fysiskt faktum som många drabbas av efter prostatacancer. Att jag har svårt att hålla tätt är inget jag skäms för. Men eftersom jag inte kan röra mig behöver jag använda larmknappen väldigt ofta. 

Även om Torsten Görhammar är väldigt nöjd med Gnestas hemtjänst, upplever han att just larmsystemet fungerar väldigt illa. 

– I regel hör larmcentralens personal inte vad jag säger utan måste ringa upp mig igen på telefon, berättar Torsten Görhammar som kontaktade tidningen förra fredagen – efter att han larmat hela natten utan att få hjälp.

undefined
"Det här kan mycket väl vara en kommunikationsbrist mellan larmcentralen och personalen. Det vet inte jag", säger Torsten Görhammar efter uteblivet larm.

När han larmade 01.49 natten mot fredag fick han höra att hjälpen var på väg. Men på morgonen 06.15 ringde personen som svarade upp igen.

– När jag sa att personalen inte dykt upp hör jag: "Ojdå", sedan lägger de på, säger Torsten Görhammar.

Då hade han varit vaken hela natten.

– Det är svårt att sova i kissvåta byxor, fast jag dör inte av det – men jag tänker på nästa gång, när det ringer någon som har ont i huvudet eller hjärtat, säger Torsten Görhammar som anmält ärendet till Patientnämnden i Nyköping.

SN har sökt Gnesta hemtjänsts enhetschef Johanna Bengtsson. Hon hänvisar till sekretess och avböjer via mejl närmare kommenterar:

– Det är beklagligt om någon är missnöjd. Men negativa händelser som sker utreds och åtgärdas enligt våra rutiner och riktlinjer för avvikelser.

undefined
Torsten Görhammar berättar att ljudkvalitén på larmet är under all kritik: "Ibland ringer de upp mig på telefon bara för att kunna förstå vad jag säger, då har larmet spelat ut sin roll".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!