Michael fick inte reklamera sitt tågkort – anmäler SL

Michael Projic från Björnlunda anser att SL borde ge honom ett nytt SL-kort då pendlingen till Stockholm inte fungerat på över en månad. Han fick nej och anmälde ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

Claes Keisu, pressansvarig på SL, hänvisar till Mälartåg om pendeltågen inte fungerar. Resenärer kan söka förseningsersättning om de byter leverantör.

Claes Keisu, pressansvarig på SL, hänvisar till Mälartåg om pendeltågen inte fungerar. Resenärer kan söka förseningsersättning om de byter leverantör.

Foto: SL

Gnesta2023-03-30 13:57

Michael Projic har inte råd att lägga ut pengar för att ta sig till jobbet från Gnesta till Södermalm i Stockholm längre. I stället för att begära förseningsersättning som innebär att han tar taxi eller bil till arbetet och få betalt i efterhand, reklamerade han sitt månadskort, SL-access till Storstockholms lokaltrafik.

– Varhelst annars där man köper varor som inte lever upp till det de ska – får jag ju reklamera. Jag tycker att det här är lite samma sak, jag har inte kunnat resa under en månads tid nu och därför vill jag kolla med Arn, säger han.

Reklamationen är mer en principsak för Michael Projic. Hade det varit enstaka tillfällen hade han inte brytt sig. Men att behöva ta egen bil, sitta i köer och lämna onödiga avgasutsläpp eller att vinka in en taxi i Gnesta är inga alternativ, enligt honom.

undefined
Claes Keisu, pressansvarig på SL, hänvisar till Mälartåg om pendeltågen inte fungerar. Resenärer kan söka förseningsersättning om de byter leverantör.

– Det blir för dyrt och jag har inte råd att åka taxi till jobbet varje gång tågen strular, säger Michael Projic.

Enligt SL:s allmänna köp- och resevillkor går det endast att reklamera SL-access kort som inkluderar 90 dagar. Michael Projics kort var på 30 dagar, därför hänvisas han till förseningsersättning.

– Förseningsersättningen gäller vid störningar som uppstår med så kort varsel att man som resenär inte har möjlighet att planera sin resa utifrån de nya förutsättningarna, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Enligt Arn finns bestämmelser om ersättning av försenade och inställda tågtransporter i EU:s tågförordning och i lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter. 

undefined
Det går endast att reklamera SL-accesskort som innehåller 90 dagar.

– Nämnden kommer att avgöra ärendet utifrån transportavtal som troligtvis ingåtts mellan SL och resenären. Normalt är ett ärende avgjort inom sex månader från att anmälan inkom till nämnden, säger Stefan Larsson, jurist på Arn.

Bakom tågstrulet ligger MTR och SL:s försök att ta bort tågvärdarna samtidigt som många lokförare vägrar köra ensamma.

Gnesta är den station med lägst antal resenärer, varför den regionala trafikmyndigheten väljer att strypa den sträckan först vid problem i pendeltrafiken, enligt SL. För två veckor sedan försvann ersättningsbussarna i Gnesta och varannan pendeltågsavgång i rusningstrafik blev inställd. På SL:s hemsida står nu att indragna avgångar från Gnesta fortsätter fram till den 3 april.

undefined
Pendeltåg vid Gnesta station.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!