Tummen ner för kundpanel

Upprätta en "kundpanel" bestående av Gnestabor som får tycka till om kommunens utveckling. Det menar ett medborgarförslag som kommunstyrelsen nu har tagit ställning till.

GNESTA2015-05-09 06:22

Under måndagens sammanträde i kommunstyrelsen kommer man föreslå att medborgarförslaget om att inrätta en så kallad kundpanel ska avslås. Enligt förslaget ska en mix av olika åldrar och erfarenheter kunna samlas för att komma med synpunkter på Gnestas utveckling. Det föreslås även att panelen ska börja arbeta med den pågående utvecklingen av Gnestas nya centrum.

– Under de senaste åren har vi utvecklat ett sätt att arbeta med medborgardialog som innebär att vi försöker vara med på de lokala evenemang som anordnas i Gnesta kommun, säger biträdande samhällsbyggnadschef Bengt Klintbo.

På senare tid har flera medborgardialoger arrangerats i Gnesta, i samband med exempelvis julmarknaderna och Kalaset, där kommunens representanter har träffat invånare och samlat in synpunkter om bland annat renoveringen av Thuleparken. Därför anser kommunen att man redan når en bred och stor grupp medborgare.

– Det är helt enkelt den inriktning vi har och som varit framgångsrik, säger Bengt Klintbo.

Sedan 2010 har Gnesta varit en del av Sveriges Kommuners och Landstings (SKL) projekt Medborgardialog, som ämnar ge stöd åt kommuner att utveckla dialogen med sina invånare. I sitt motionssvar poängterar kommunen även att frågan om en kundpanel eventuellt kan bli aktuell i framtiden, eftersom man ämnar undersöka "nya former för medborgardialog".

Nästa medborgardialog kommer att arrangeras i sommar när invånarna ska rösta på hur utsmyckningen av nya rondellen ska se ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om