Det kokar bland Gnestabor som pendlar till skola och jobb: Sedan i mars har trafiken varit långt sämre än tidigare, med halverad trafik i rusningstid och därutöver massor av inställda tåg. Många har också vittnat om obefintlig eller felaktig trafikinformation.
Men hittills har beskedet varit att trafiken ska återställas till det normala inom ett par veckor, eller så snart som möjligt. Nu grusas de förhoppningarna: I måndags skrev Gnesta kommun på sin hemsida att pendeltågstrafiken förblir reducerad fram till hösten.
När SN frågar SL hänvisar de till sin operatör MTR, som bekräftar:
– I och med att vi väntar på nya lokförare ser vi inte att vi kommer att kunna gå tillbaka till ordinarie full trafik förrän vi är fullbemannade, och det sker efter sommaren, säger presschef Niklas Ekström.
Vad säger ni till alla förtvivlade Gnestapendlare?
– Vi beklagar att vi inte kan leverera den förväntade pendeltågstrafiken, vi tycker det är jättetråkigt och arbetar stenhårt på att komma tillbaka till normal trafik så fort som möjligt.
SL meddelar att de känt till detta några veckor men att de inte gått ut med det offentligt.
– Det kan man ju tycka att vi borde ha gjort men å andra sidan har vi information på sl.se om hur trafiken ska gå och MTR säger ju till oss att de jobbar på att få igång en bättre trafik. Så det där är ju litet grand hypotetiskt, säger Claes Keisu på presstjänsten.
I september och oktober examineras enligt MTR två klasser med 30 pendellokförare i varje, vilket SL hoppas ska lösa krisen.
Samtidigt varnar dock fackföreningen Sekos pendelklubb, som kör tågen, för att pendelkaoset kommer att fortsätta "året ut allra minst" i en helsidesannons i Aftonbladet.
MTR har orsakat "den största personalflykten i pendelns historia" skriver facket och lägger ansvaret på regionpolitikerna.
I sociala medier kokar missnöjet. "Jag kommer flytta från Gnesta och ta med familjen" skriver en anonym person på föreningen Gnestapendelns Facebooksida.
– Det känns som att vi närmar oss samhällskollaps. Det går inte att ha det så här, jag tycker att politikerna behöver ta mycket mer ansvar, säger Diana Ekström Ho, ordförande i föreningen, som samlat "över 1 000 namnunderskrifter" för politiska krafttag sedan "alla gränser passerats" på linje 48.
I förra veckan beslutade också Region Sörmland, som varje år betalar 22 miljoner kronor för Gnestapendeln, att höja tonen gentemot SL.
– Här är det regionens ansvar för de här pendeltågen, vi vill verkligen att de ska gå, säger oppositionsrådet Monica Johansson (S).
Regionstyrelsen beslutade, på initiativ från oppositionen, att regiondirektören ska uppmana SL att se till att leverera trafik utifrån avtal, och även utreda möjligheten att kräva straffavgift, så kallat vite, "om SL fortsätter att prioritera bort Gnestapendeln".
Trots att beslutet var enhälligt kallade minoritetsstyrets representant, Mattias Claesson (C), det "lite överilat".
– Jag har för avsikt att ringa till SL själv under veckan som kommer. Och Monica Johansson borde känna till att avtalet som det är skrivet inte innehåller viten, sade Mattias Claesson till SN i fredags.
Även Gnestas ledning höjer nu tonen, kommunalråden kallar på hemsidan situationen ohållbar och lovar att utkräva ansvar.