Smygande hotet mot Stjärnhov – bron till vattenverket

För 18 månader sedan stängdes den antika bron till kvarnen i Stjärnhov för trafik. Först nu är en provisorisk bro på gång – livsviktigt om vattenverket havererar.

Sekel efter sekel försörjde Nässelsta kvarn Stjärnhov med mjöl. När nu brofundamenten rämnar äventyras vattenförsörjningen till samhället, eftersom färskvattnet renas på andra sidan. Arkivbild.

Sekel efter sekel försörjde Nässelsta kvarn Stjärnhov med mjöl. När nu brofundamenten rämnar äventyras vattenförsörjningen till samhället, eftersom färskvattnet renas på andra sidan. Arkivbild.

Foto: Mikael Lorentzon

Gnesta2023-04-18 05:43

– Vi handbär allting just nu. Vi beställer inte 50 eller 100 eller 1 000 liter, eller lastbil, vi beställer 20-litersdunkar och kör över på skottkärra, säger Anders Alsbjer, VA-tekniker på kommunen.

Hösten 2021 såg han hur "staketstolpen föll ned i marken" vid änden av stenbron, som har anor från 1300-talet.

– Det var ett slukhål. Brofästena har sköljts undan.

undefined
Vatten rinner rakt igenom brofästena. Arkivbild.

Efter det spärrades bron för trafik. 

Om en av de två pumparna går sönder äventyras friskvattnet till de knappa 600 människorna i centrala Stjärnhov.

– Då kanske man måste in med kranbil etcetera, då blir det knöligt. Det är där man känner oron.

Först nu, 18 månader efter att bron stängts, har kommunstyrelsen tagit ställning till ett förslag på lösning.

Tjänstemännen vill ha tre miljoner kronor till att bygga en ny bro ovanpå den gamla. Men eftersom en tiondel av bron ägs av två privata parter bad politikerna att de först skulle kontaktas, vilket kan försena beslutet någon månad.

undefined
I 18 månader har bron till Stjärnhovs vattenverk varit avstängd. Vid ett haveri blir det svårt att få bort pumphuset och pumparna utan kranbil. Arkivbild.

Förvaltningen skriver att bron blir temporär, med maximalt tio år i drift, vilket också är allt länsstyrelsen lämnat tillstånd för.

En permanent lösning anses mycket komplicerad att få tillstånd för, eftersom den både skulle beröra vattenflöden i Nässelstaån, Kyrksjön och nedåt Båven, och fornminnet Nässelsta kvarn.

Men SN har sett en ritning som talar om 40 års teknisk livslängd.

– Även om man kallar det en temporär bro så bygger man det så att den kan funka permanent, säger VA-ingenjör Mikael Tjulin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!