Michael Johansson anställdes som upphandlingssamordnare i Gnesta kommun våren 2014. Det var ett led i det förbättringsarbete som kommunen utlovat. Men tjänsten var delad och i arbetsuppgifterna ingick även, bland annat, tjänstemannaansvaret för valen.
– Det blev mycket som inte var förknippat med upphandling, säger Johansson, om sitt arbete under vad som kom att kallas supervalåret 2014.
Sedan den första januari i år är tjänsten placerad på ekonomienheten, titeln är upphandlingsstrateg och arbetet är helt fokuserat på att jobba med upphandlingar.
– Nu äntligen har kommunen förstått att det är en viktig fråga att jobba med, säger han.
Han menar dock att det kommer alldeles för sent. För egen del har han redan sökt sig vidare.
– Man försöker, men sen kommer man ju till en gräns.
Den 4 mars jobbade han sin sista dag och nu står Gnesta återigen utan upphandlingsansvarig.
– Det innebär att vi måste hitta en temporär lösning tills den nye är på plats, säger Marlene Bernfalk Eriksson, ekonomichef på Gnesta kommun.
Tjänsten är utannonserad och löper ut den 6 mars.
Michael Johansson är knappast ensam om att anse att kommunen måste bli bättre på att arbeta med upphandlingar. Pwc:s revisorer krävde bättring redan 2013. Då svarade kommunen att en upphandlingsgrupp skulle tillsättas, att en ny databas köpts in och att en inköpshandbok skulle tas fram.
Senast i mars 2014 skulle kommunchefen Nils-Erik Selin rapportera till kommunstyrelsen hur det gick. Först i slutet på maj kom en rapport. Och då konstaterades att ingenting hänt.
– Då prioriterade vi att vi skulle genomföra två val i stället för att få ordning på upphandlingarna, säger Nils-Erik Selin i dag.
Gick det inte att prioritera båda?
– Inte som det såg ut just då. Det handlar ju om ekonomiska resurser.
Några månader senare, hösten 2014, fick revisionsföretaget Pwc i uppdrag att göra ännu en granskning. Strax före jul presenterades rapporten (se artikel intill). Än en gång konstaterades att Gnesta kommun saknar både inköpsutbildning och regler att följa för kommunens inköpare.
När Nils-Erik Selin i dag får frågan vad som hände med upphandlingsgruppen blir svaret att det rann ut i sanden, just på grund av att tjänstemannen var upptagen med valen.
– Uppgiften kvarstår. Det arbetas på det, säger han.