Svenskarna är ett inredningsintresserat folk. Vi vill vara unika, ha saker som ingen annan har. Och helst ska de vara gamla, ha själ. Några som rider på den vågen är alla de auktionshus som finns runt om i landet. Igår träffades representanter från 24 av dem på Södertuna. Alla jobbar de tillsammans via marknadsplatsen Auctionet.
– Vi har gjort det enkelt att handla på auktion. Allt är bara ett knapptryck bort, säger Tom Österman som är en av hjärnorna bakom sajten.
Sabina och Andreas Granö driver Nyköpings auktionsverk och har varit en del av Auctionet i drygt ett år.
– Det är fantastiskt att kunna vara med under de här dagarna. Vi är ju inte så många som jobbar hos oss, då är det skönt att träffa kollegor från andra auktionshus, säger Sabina.
– Vi har dessutom växt mycket under det här året, sålt mycket mer, bland annat till köpare i Kina, fyller Andreas i.
Under torsdagen föreläste den svenska antikexperten och TV-profilen Peder Lamm, han pratade bland annat om effektiv katalogisering.
– Alla måste tänka på samma sätt, det går inte att vara för kreativ för då hittar inte köparna vad de söker efter, säger han.
Lamb håller med om att auktionbranchen tagit sjumilakliv framåt de senaste åren.
– Det är inga gubbar med käppar längre, those days are over. Det här är en bransch som utvecklats mer de senaste tio åren än den gjort de senaste 300 åren. När jag började på 80-talet hade inte mycket hänt sedan 1800-talet, men nu går det undan, säger han.