En säkrare och snabbare väg mellan Gnesta och påfarten till E4:an i Järna har varit på tapeten länge. Tidigare i år fattade regeringen beslut om vägplanen, efter en utdragen överklagandeprocess. Det senaste budet från Trafikverket var att projektet skulle vara upphandlat i slutet av det här året, och att arbetet skulle påbörjas i början av 2021.
– Sista anbudsdatum är satt till sista maj. Ibland tar det tid att få ut förfrågningsunderlaget, säger Mats Berg, projektledare på Trafikverket.
Det är en totalentreprenad för hela sträckan som upphandlas. Det innebär att entreprenören som vinner ska ta fram bygghandlingar efter att upphandlingen avslutats.
– När exakt de börjar bygga får vi återkomma till, säger Mats Berg.
Enligt planen ska vägen breddas för att underlätta omkörningar på vissa delsträckor, och gång- och cykeltrafikanter ska få bättre skydd genom Järna. Flera korsningar ska byggas om för att bli säkrare, bland annat blir det en rondell vid Visbohammarkorsningen strax öster om Gnesta.
De planerade åtgärderna vid trafikplats Järna har dock knoppats av från projektet, och överlämnats till Ostlänken. Den nya järnvägen kommer få en tunnelmynning i närheten av trafikplatsen, vilket gör att de två projekten samordnas. Som tidigast kommer det att börja byggas på platsen år 2024.
I princip hela sträckan av väg 57 som ska byggas om ligger i Stockholms län, men Sörmland är med och delfinansierar projektet eftersom många sörmlänningar arbetspendlar på vägen.