Vänsterpartist backar från krav på ordningsbetyg

En av Vänsterpartiets lokala politiker i Gnesta skrev på sociala medier att ordningsbetyg i skolan är en bra idé. Nu backar han och hävdar att det var ironi.

Benny Åberg (V) är ersättare i Gnestas kommunfullmäktige.

Benny Åberg (V) är ersättare i Gnestas kommunfullmäktige.

Foto: Sandra Nordin

Gnesta2019-04-04 20:08

Allianspartierna och Sverigedemokraterna i riksdagens utbildningsutskott vill att ordningsbetyg ska införas på landets skolor, och frågan är därför åter igen aktuell. Partiledningarna i S, MP och V är emot förslaget, men i Gnesta såg en vänsterpartist ut att gå mot partilinjen. Men nu backar Benny Åberg (V), ersättare i kommunfullmäktige i Gnesta, och säger att han var ironisk.

Det var i ett inlägg i Facebookgruppen Gnesta tillsammans som han skrev att ordningsproblemen i skolan diskuterades flitigt redan på 90-talet, när han själv jobbade som lärare. Och att han är övertygad om att det vore bra att införa betyg i ordning och uppförande.

– Jag brukar ofta vara ironisk. Ibland blir det diskussioner och ibland blir det missförstånd, säger Benny Åberg när SN når honom på söndagen.

Inlägget skapade en lång debatt och flera som kommenterar är kritiska till ordningsbetyg.

Kan det finnas svårigheter med att föra fram ironi på sociala medier?
– Absolut. Och jag skriver så mycket och ibland är man inte på topp.

Men några ordningsbetyg tror han alltså inte på. Inte sedan han själv fick dem när han gick i skolan.

– De erfarenheter jag har med mig från min egen skoltid är att betygen bekräftade att "dig är det fel på" och "du passar inte i skolan", säger han.
Ordningen i skolan måste bli bättre, men politiker bör hålla sig borta från verksamheten, tycker han.

– Det är experterna i verksamheten skapar framtidens skola. Politiker ska inte lägga sig i med pekpinnar och direktiv uppifrån.

Barn- och utbildningsnämndens ordförande i Gnesta, Linda Lundin (S), säger att hon inte har analyserat vad förslaget skulle innebära i detalj.

– Men spontant så tycker jag inte att det är det här vi ska fokusera på i skolan, då är kunskap viktigare, säger hon.

Majoritetskollegan i nämnden, Anna Ekström (M), har en annan uppfattning:

– Vi moderater är positiva till omdömen i ordning under högstadiet och gymnasiet då vi vill att alla elever ska kunna känna sig trygga i skolan och ha arbetsro i klassrummet.

Förespråkarna menar att ordningsbetyg skulle leda till mer ordning och reda i klassrummen, och tidigare skolministern Jan Björklund (L) har sagt att stökiga lektioner främst går ut över de elever som har det tuffast i skolan.

Bland kritikerna finns vänsterns skolpolitiske talesperson Daniel Riazat. Han menar att ordningsbetyg skulle innebära ytterligare administration för en redan hårt belastad lärarkår, och att det inte är säkert att det får någon effekt i praktiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om