Inför helgen lanserade Coop Gnesta en tävling på Facebook – med anledning av Melodifestivalens premiär under lördagen.
För att vinna priset – en färgglad kasse fylld med godsaker – ska kunderna svara på en fråga och dela vidare tävlingen på Facebook. Vem den lyckliga vinnaren är avslöjas först på fredag.
Men under måndagen lade butiken upp en varning på Facebook: "Dessvärre har vi råkat ut för ett litet bedrägeri".
Enligt Therese Knapp, pressekreterare på Coop, hade då flera personer kontaktat butiken i tron att de hade vunnit tävlingen.
– Någon har kopierat butikens Facebooksida och skickat ut falska meddelanden om vinster till deltagarna, säger Therese Knapp som berättar att fejksidan är anmäld och blockerad av Facebook.
– Vi kommer även att polisanmäla händelsen, säger Therese Knapp.
Exakt vad bedragarna har velat komma över är inte klart. Men meddelandet har innehållit en länk till ett formulär.
– Där har man försökt få tävlingsdeltagarna att lämna ut sina personuppgifter – i tron att detta krävs för att hämta ut vinsten. Vilket vi aldrig skulle be våra kunder att göra, säger Therese Knapp.
Enligt polisens presstalesperson Johnny Gustafsson är den här typen av digitala bedrägerier ett stadigt återkommande problem.
– De är numera en stor del av kriminell ekonomi. Det uppfinns hela tiden nya varianter, målet är alltid detsamma – att stjäla pengar från brottsoffer, säger han.