Coops "mellotävling" kapad av bedragare

Under måndagen gick Coop i Gnesta ut med en varning – efter att butikens Facebooksida kopierats och försåtliga meddelanden skickats till kunder.

Under måndagen lades en varning ut på Coop Gnestas Facebooksida där en pågående tävling använts av bedragare.

Under måndagen lades en varning ut på Coop Gnestas Facebooksida där en pågående tävling använts av bedragare.

Foto: Helene Wahlström/Helena Landstedt/Viktor Bomgren

Gnesta2024-02-06 14:39

Inför helgen lanserade Coop Gnesta en tävling på Facebook – med anledning av Melodifestivalens premiär under lördagen. 

För att vinna priset – en färgglad kasse fylld med godsaker – ska kunderna svara på en fråga och dela vidare tävlingen på Facebook. Vem den lyckliga vinnaren är avslöjas först på fredag. 

Men under måndagen lade butiken upp en varning på Facebook: "Dessvärre har vi råkat ut för ett litet bedrägeri". 

Enligt Therese Knapp, pressekreterare på Coop, hade då flera personer kontaktat butiken i tron att de hade vunnit tävlingen.  

– Någon har kopierat butikens Facebooksida och skickat ut falska meddelanden om vinster till deltagarna, säger Therese Knapp som berättar att fejksidan är anmäld och blockerad av Facebook.

undefined
"Vi skulle aldrig kräva att någon lämnar ut personuppgifter på nätet efter en tävling", säger Therese Knapp, pressekreterare på Coop.

– Vi kommer även att polisanmäla händelsen, säger Therese Knapp. 

Exakt vad bedragarna har velat komma över är inte klart. Men meddelandet har innehållit en länk till ett formulär. 

– Där har man försökt få tävlingsdeltagarna att lämna ut sina personuppgifter – i tron att detta krävs för att hämta ut vinsten. Vilket vi aldrig skulle be våra kunder att göra, säger Therese Knapp. 

Enligt polisens presstalesperson Johnny Gustafsson är den här typen av digitala bedrägerier ett stadigt återkommande problem.

– De är numera en stor del av kriminell ekonomi. Det uppfinns hela tiden nya varianter, målet är alltid detsamma – att stjäla pengar från brottsoffer, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!