Kritik mot företagsklimatet: "Går käpprätt åt fel håll"

Gnesta dalar i näringslivsrankning. Och kritiken är hård från såväl företagare – som kommunalrådet.

Martin Elford är kritisk mot företagsklimatet och kommunalråd Anna Ekström (M) instämmer.

Martin Elford är kritisk mot företagsklimatet och kommunalråd Anna Ekström (M) instämmer.

Foto: SN

Gnesta2022-06-08 18:30

Nyligen presenterades Svenskt Näringslivs årliga undersökning av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Företagare sätter betyg på sina hemorter. I Gnesta sjönk förtroendet men ligger fortfarande strax över rikssnittet.

Martin Elford, ordförande för Företagarna Trosa-Gnesta, är långt ifrån nöjd och tror att det bland annat beror på att kommunen har haft stor personalomsättning.

– Många företagare upplever att de aldrig får svar på relevanta frågor och det påverkar naturligtvis. Ska man flytta sitt företag eller stanna kvar. Det blir en ovisshet som genomsyrar förtroendet. Många efterlyser relevant kompetens och på den frågan i enkäten från Svenskt Näringsliv har Gnesta fallit enormt i listan, från plats 102 till plats 208, säger han.

Kommunalrådet Anna Ekström (M) är självkritisk.

– Vi måste verkligen ta ett krafttag för våra företagare i kommunen, det går käpprätt åt fel håll. Jag är bestört, säger hon.

undefined
Anna Ekström (M) är kommunalråd i Gnesta.

Samtidigt som kommunens förtroende minskat hos företagarna meddelar V och SD att de vill se över hur vattnet förbrukas av företagen, något Ekström reagerar starkt på.

– Varför ska vi ha en häxjakt på företagare och speciellt nu när vi ligger så dåligt i rankningen? Undrar hon.

Enligt, Oskar Sulin (V), vill man ge förvaltningen i uppdrag att se över hur företag renar och återanvänder dricksvatten.

– Med tanke på bevattningsförbudet kan det vara bra att få koll på hur företag använder vattnet.

Förtroendet från företagarna dalar, är det verkligen läge att gå på företagen än mer då?

– Ja, det är klart att det kan bli en påfrestning, men nu blev vi ju nedröstade på den punkten. Hur vi ska gå vidare med den frågan vet vi inte i nuläget, säger Oskar Sulin.

På samhällsbyggnadsnämndens möte den 1 juni, togs frågan kring kommunens service upp. Kommunen konstaterade bland annat att hemsidan måste uppdateras och bli tydligare.

– Jag har själv varit inne på sidan och får leta länge innan jag hittar till rätt ställe om jag ens kommer dit, säger Rosalee Chaffey, bygglovshandläggare.

Andra saker kommunen vill förbättra är handlingstiderna för exempelvis bygglov, något som Martin Elford också tog som exempel.

– Ombyggnationen i centrum till exempel, det är en riktig långbänk. Handeln ser ingen framtid och några företagare sitter på rivningskontrakt och man vet inte om man ska satsa på Gnesta eller inte. Det en övergripande uppgivenhet hos företagarna på grund av de här sakerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!