Lasse får själv sköta sin dementa mamma

Lasse Westergrens dementa mamma blev förvirrad och orolig av manlig personal. Hemtjänstens lösning? Ta bort besöken helt.

Som situationen ser ut nu är Lasse hemma hos sin mamma flera dagar i veckan för att hjälpa henne.

Som situationen ser ut nu är Lasse hemma hos sin mamma flera dagar i veckan för att hjälpa henne.

Foto: Maja Edsö

Gnesta kommun2019-11-25 14:05

När Lasse Westergrens pappa i februari gick bort blev det en svår period, särskilt för Lasses mamma Gun som har demens. De var glada att de hade bra hjälp av hemtjänsten.

– Innan det gjordes en omorganisation i våras svarade jag och mamma på en enkät, där vi gav högsta betyg till allt, säger Lasse.

Men nu ändras det. Hemtjänsten gick från att vara enkelbemannade till att vara dubbelbemannade. Besöken kortas ner rejält i tid. Efter några veckor märkte han att Gun var orolig. Hon fick för sig att hennes tidigare chef följt med in på toaletten, och trodde också att andra manliga bekanta och släktingar dykt upp i badrummet.

– Då förstod jag att det handlade om hemtjänstens manliga personal. Det är en sorts vanföreställningar, där mamma fyller i minnesluckor i korttidsminnet med män som hon känt tidigare. Hon blev väldigt förvirrad och nedstämd, och jag beslöt att inte tillåta manlig personal.

När enhetscheferna fick höra Lasses begäran får han svaret att det inte kan lösas. När Gun får hemtjänstbesök med manlig personal, registreras det som att Lasse tackar nej till besöket –  och Lasse får själv ta hand om henne.

– Så när de går dubbelt innebär det att de åker hit, plingar på, loggar in, loggar ut, och åker. Personalen har sagt att de hotas med att bli av med jobbet om de hjälper oss då. Jag hjälper mamma med det mesta, men vissa saker känns för intima. Då får vi vänta dagar på kvinnlig personal.

När hemtjänstens planerare ringer Lasse och meddelar att de kommer skicka manlig personal, åker Lasse från Stockholm där han bor för att ta hand om sin mamma – flera gånger i veckan. Men det blir inget avdrag på räkningen som hemtjänsten skickar.

– De säger att innan omorganisationen var det för dyrt, och att jag får anpassa mig efter reglerna. Men hur ska jag kunna göra det när det gör mamma sämre?

Tidigare hade Lasse en väldigt bra kontaktperson, som nu slutat. Han hade förslag på en annan person i hemtjänsten som han tyckte skulle fungera bra som kontaktperson. Men även där blev det nej.

– Efter omorganisationen har de delat in stan i geografiska områden, och den personen jag önskade fick ett annat. För dem kostar det inte extra att byta, men för mig i min situation betyder en bra kontaktperson oerhört mycket. Personal jag pratat med tror ledningen vill göra det jobbigt för mig, så jag ger efter. Hemtjänsten ska ju vara en hjälp, inte göra livet svårare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!