Ny plan för 225 bostäder vid Powerboxtomten

Det blir tre nya bostadskvarter mellan Västra storgatan och spårområdet, och både mejeriet och Granngården bevaras enligt planen.

Tre helt nya bostadskvarter kan byggas längs Västra storgatan, om detaljplanen som kommunen har tagit fram tillsammans med fastighetsägarna blir verklighet.

Tre helt nya bostadskvarter kan byggas längs Västra storgatan, om detaljplanen som kommunen har tagit fram tillsammans med fastighetsägarna blir verklighet.

Foto: Nyréns arkitektkontor

Gnesta kommun2019-12-10 05:38

Det var efter den dramatiska branden förra året, som resulterade i att Powerbox huvudkontor brann ner till grunden, som kommunen började diskutera framtiden med fastighetsägarna. Arbetet med detaljplanen utvidgades ganska snabbt till tre tomter: Powerbox, gamla mejeriet och Granngården.

Nu är ett första planförslag färdigt för samråd, och tanken är att bygga tre nya bostadskvarter på de tre tomterna och samtidigt bevara både mejeriet och den gamla verkstadsbyggnaden där Granngården huserar i dag.

Företaget Siggepark, som sedan tidigare äger Powerboxfastigheten, köpte även den västra tomten efter att planarbetet startade tidigare i år. Mittentomten, där mejeriet ligger, ägs fortsatt av Gnestaföretaget Gamiva.

– Vi tycker att det är roligt att vi har kommit så här långt, och att vi får bidra till Gnestas utveckling. Det började ju tråkigt med branden, men nu kan det utvecklas till något positivt, säger Johan Fernholm, vd på Siggepark.

Han medger att Siggepark egentligen hade velat bygga lite högre. Men riksintresset för kulturmiljö i Gnesta tätort har varit en faktor i framtagandet av planen.

– Samtidigt är det här en ganska hög exploateringsgrad för att vara Gnesta. Det blir en bra kompromiss, säger Johan Fernholm.

Omkring 225 lägenheter möjliggörs av förslaget. Huruvida det blir hyresrätter eller bostadsrätter beror på marknadsläget och är inte klart ännu. Sannolikt landar det i blandade boendeformer, menar Fernholm.

Planområdet gränsar mot järnvägen i norr vilket komplicerar byggplanerna något. De tre kvarteren är tänkta att bli mer eller mindre slutna för att skapa innergårdar som kan skyddas från tågens buller.

– Vi har också gjort en särskild riskanalys och haft en tidig dialog med Trafikverket, berättar Tomas Enqvist, planeringschef på samhällsbyggnadsförvaltningen.

Kommunen har även tagit höjd för en framtida förlängning av tågstationen med en tillbyggd mittenplattform. En andra uppgång till stationen skulle då kunna hamna i höjd med Mejerigatan, kombinerat med en bro eller tunnel till Frösjöstrandområdet norr om spåren.

– Det är ett sätt att öka kapaciteten förbi Gnesta. Men det ligger väldigt långt fram i tiden, om det ens blir av, säger Tomas Enqvist.

Planförslaget går ut på samråd i januari. Förutsatt att ingen överklagar kan politikerna i kommunfullmäktige troligen slå klubban i bordet till sommaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!