Så mycket kostar helgturerna

Det finns fortfarande ett par frågetecken att räta ut kring de utökade helgturerna på pendeltåget. Men enligt Johan Rocklind (S) blir kommunens kostnad omkring 350 000 kronor per år.

Johan Rocklind (S), kommunalråd i Gnesta kommun.

Johan Rocklind (S), kommunalråd i Gnesta kommun.

Foto: Åsa Ekström

Gnesta2019-05-10 19:25

För en månad sedan meddelade Gnesta kommun och Region Sörmland att det blir tätare helgturer på Gnestapendeln från och med december, något som många Gnestabor har efterfrågat länge. Som en del av uppgörelsen åtar sig kommunen att ta en del av finansieringen.

– En uppskattad siffra om allt går i lås ligger någonstans mellan 300 000 och 400 000 kronor för vår räkning, säger kommunalrådet Johan Rocklind (S).

Han menar att det egentligen är regionen som ska betala för kollektivtrafik, men att Gnesta var tvungna att gå in med pengar den här gången för att få till en överenskommelse. Samtidigt är bedömningen att helgturerna är en viktig fråga för kommunen, som är värd att lägga pengar på.

– Tågtrafik är inte en kommunal fråga i första hand. Men det här uppstod när SL bestämde sig för att täta turerna till Järna, och fem i tolv frågade oss om vi var benägna att haka på tåget. Då fanns det inte rimliga förutsättningar för regionen att planera in det här i trafiksystemet, säger Johan Rocklind.

Den slutgiltiga kostnaden kommer att regleras i avtal som inte är påskrivna ännu, och ska bland annat baseras på resestatistik från Gnesta jämfört med stationerna på andra sidan länsgränsen.

SL har skickat in en ansökan om tåglägen till Trafikverket, och beslut väntas komma till hösten. Från Gnestas sida vill man gärna se en tydlig och sammanhållen tidtabell, men på grund av hög belastning på spåren främst söndagsförmiddagar kan det bli olika tider på olika helgdagar.

På sikt är det dock inte säkert att de utökade helgturerna på pendeln blir kvar.

– I tågplanen som kommer om ett och ett halvt år ska det in mer trafik på banan. Då handlar det främst om regionaltågen, säger Johan Rocklind.

Så helgturerna på pendeltåget kan ersättas av regionaltågstrafik?

– Det kan bli så. I regional trafikplanering handlar det om att få till tillräckligt många avgångar. Det vore också bra om regional- och pendeltåg lirar lite mer med varandra, i stället för att ha avgångar i princip samtidigt som det är nu. Det behövs en balans där.

Hur ofta åker du själv pendeltåg?

– Ett antal gånger om året. Jag är ganska flitig resenär på både pendel- och regionaltåg, och jag tycker att det i regel fungerar alldeles utmärkt, säger Johan Rocklind.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!