Oklara regler för att köra vattenskoter

Trots att det är förbjudet att köra vattenskoter utanför allmän farled har flera skotrar setts på Trosaån och i flera av Gnestas insjöar.

Gnesta/Trosa2016-07-13 22:00

Enligt svenska regler är vattenskoterkörning bara tillåtet i allmänna farleder, vilket i Sörmlands län bara finns på ett fåtal platser. Bottnar som är mjuka, grunda och näringsrika påverkas negativt och det får effekter på fisk- och fågelliv.

Trots det har skotrar nyligen setts på Trosaån. Enligt Bertil Karlsson, miljöstrateg på Gnesta kommun har människor tidigare hävdat att de kör jetski för att komma runt de lagar som reglerar vattenskoterkörning.

– Men det klassas numera också som vattenskoter, säger han.

I dag finns varken åldersgräns eller krav på körkort för att få köra vattenskoter. Det finns inte heller några specifika hastighetsbegränsningar för vattenskotrar mer än de 7 knop som är maxhastighet för att förflytta skotern till och från farleden.

Trots att Sörmlands län är fullt av sjöar finns det bara allmänna farleder i Mälaren, Hjälmaren och i Östersjöns skärgård. En farled är till för att visa den bästa och säkraste vägen och ska i Sörmland vara max 600 meter bred.

Förvirringen kring var man får köra kan bero på att de svenska reglerna kring vattenskoteranvändning – förordningen om användning av vattenskoter – inte har godkänts av EU.

– Det är två lagar som står mot varandra och därför rapporteras inga brott mot den lagen. Sveriges lagstiftning strider mot EU:s fria rörlighet, säger Mattias Lindholm på Kustbevakningen.

Det innebär att om en vattenskoter är utanför den angivna farleden finns ingen möjlighet att med stöd av lagen kräva att föraren kör tillbaka till farleden. Eftersom Sveriges regler inte godkänts av EU når heller aldrig ärenden som rör detta domstol.

– I stället får vi hänvisa till andra lagar, säger Mattias Lindholm.

Det innebär att även om det råder viss förvirring ska miljöbalken och sjölagen följas. Och enligt sjölagen får man varken köra alkoholpåverkad eller över hastighetsbegränsningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!