Den som arbetar hemifrån har ett eget ansvar att försöka lindra värmen, till exempel att vädra när det är svalare ute, anpassa arbetstiden om det är möjligt och att komma ihåg att dricka mycket vatten.
Men ens arbetsgivare måste också försäkra sig om att den som jobbar hemma har en dräglig arbetsmiljö och inte utsätts för risker, som höga temperaturer till exempel.
"Blir arbetet för svårt att utföra hemifrån bör man diskutera det med arbetsgivaren för att tillsammans hitta lösningar. Som en sista utväg kan man behöva gå tillbaka till sin ordinarie arbetsplats", säger Fredrik Haux, expert på värme och ventilation vid Arbetsmiljöverket, i ett pressmeddelande.
Ej över 26 grader
Arbetsgivaren är skyldig att kontrollera temperatur och ventilation på den ordinarie arbetsplatsen, men chefen kan inte ställa krav på hur varmt eller kallt det ska vara på en arbetstagares hemmakontor.
Det finns inte någon exakt gräns för hur varmt det får vara på en arbetsplats, men om det i en vecka eller mer är över 26 grader på till exempel ett kontor, i en butik eller i en skola, bör arbetsgivaren undersöka hur och om temperaturen kan sänkas.
"Om en medarbetare upplever problem med ventilation och värmen på en arbetsplats ska man kontakta sitt skyddsombud eller prata med sin arbetsgivare så att situationen kan lösas", säger Fredrik Haux.
Ta längre pauser
Det är också många som arbetar utomhus på sommaren och inte har möjlighet att byta arbetsmiljö när temperaturen stiger upp mot 30 grader. Fredrik Haux rekommenderar att planera arbetet så att solen kan undvikas när den är som starkast.
"Värmen kan också öka risken för olyckor. Om du exempelvis jobbar som hantverkare och kanske ska reparera någonting, men är trött och har tappat koncentrationen. Sen svettas du och slinter med verktyget. För att förebygga skador kan ett sätt vara att se till att ta försöka ta längre pauser än vanligt," råder Haux.