Den Àldre mannen avled efter att han Äkt in i en elsparkcykel som stod parkerad pÄ en cykelbana i Vetterstorp i VÀsterÄs. Vittnen uppger att han ska ha fÀrdats pÄ en trehjulig cykel med elmotor, enligt SVT VÀstmanland.
Polisen har inlett en förundersökning med brottsrubricering vÄllande till annans död, och polisen har uppgett för TT att de ska kontrollera bÄde företaget som Àger elsparkcykeln och personen som lÀmnat den pÄ cykelbanan.
Voi fick pÄ mÄndagen bekrÀftelse frÄn polisen att elsparkcykeln som var inblandad i dödsolyckan tillhör företaget.
ââVi vet ju ingenting om den specifika olyckan och vad som ledde fram till den. Det Ă€r dĂ€rför för tidigt att uttala oss om det. Vi bistĂ„r nu polisen med information som skulle kunna vara relevant, sĂ€ger Eric AndrĂ©, Sverigechef för Voi, till TT.
"FĂ„ parkeringsytor"
TT: Vilket Àr ert ansvar generellt som operatör?
ââAtt ge en högkvalitativ service och erbjuda bra fordon, och för att förbĂ€ttra parkeringssituationen kan vi fortsĂ€tta utbilda och stĂ€lla krav pĂ„ anvĂ€ndarna genom att ytterligare utveckla teknologin, samt arbeta vidare med kommunerna.
TT: Vad kan mer göras för att förbÀttra parkeringssituationen?
ââDet finns för fĂ„ parkeringsytor för elsparkcyklar, vilket vi vet fungerar vĂ€l för att förbĂ€ttra situationen.
Handlar om vett och etikett
Voi har gps-information om nÀr och var deras elsparkcyklar fÀrdats, och Àven till viss del hur de framförts, enligt André.
ââVi kan se hur den har svĂ€ngt och hur den stĂ„tt vinklad med hjĂ€lp av en sensor som kĂ€nner av om den varit stĂ„ende eller ligger ner, Ă€ven nĂ€r den varit parkerad.
Voi fÄr ocksÄ information i sitt datasystem nÀr en elsparkcykel ligger ner.
ââDĂ„ kan vi Ă„ka dit och plocka upp den, vilket vi jobbar mycket med.
Operatören tar nu ocksÄ en rad olika initiativ för att lösa utmaningen med just parkeringar, vilket enligt André Àr deras viktigaste prioritering just nu.
ââVad vi nyligen infört och som vi testar pĂ„ en del av vĂ„ra anvĂ€ndare Ă€r att de tar bild pĂ„ den parkerade skotern som de sedan skickar in till oss. DĂ„ bötfĂ€ller vi sjĂ€lva anvĂ€ndare som har parkerat dĂ„ligt.
Voi stÀnger ocksÄ av anvÀndare som parkerar eller framför fordonen vÄrdslöst.
ââAnvĂ€ndare mĂ„ste ocksĂ„ ta ett mycket större ansvar. Det handlar mycket om vett och etikett.
VĂ€lkomnar regleringar
Voi tillsatte efter olyckan en intern utredning, men enligt André invÀntar de mer information innan de drar nÄgra slutsatser.
ââJust nu hjĂ€lper vi polisen sĂ„ mycket som möjligt. Och parkeringsfrĂ„gan Ă€r högt pĂ„ agendan och vi fortsĂ€tter att jobba brett för att hitta lösningar.
Ăven VĂ€sterĂ„s kommun har inlett en intern utredning efter dödsolyckan, rapporterar lokala medier.
ââVi har haft en del problem med att folk slĂ€nger sina elsparkcyklar lite överallt runtom i stan, sĂ€ger Anna Thunell (MP), ordförande i tekniska nĂ€mnden, till SVT VĂ€stmanland.
ââSom det Ă€r idag sĂ„ klassas en elsparkcykel som en vanlig cykel. Lagstiftningen mĂ„ste se över om det Ă€r rimligt, sĂ€ger hon.
Eric André anser ocksÄ att lagstiftning Àr ett viktigt verktyg, och han vÀlkomnar regleringar, eftersom det i nulÀget Àr svÄrt för kommuner att stÀlla krav.
ââVi Ă€r vĂ€ldigt positiva till att VĂ€sterĂ„s kommun nu har förslag pĂ„ regleringar som man vill utreda, sĂ€ger han till TT.