Bunkring lyft för Procter & Gamble

Bunkring av allt från toalettpapper till tvättmedel under coronapandemin gav ett försäljningslyft åt amerikanska Procter & Gamble.

Gillette är ett av Procter & Gambles varumärken. Arkivbild.

Gillette är ett av Procter & Gambles varumärken. Arkivbild.

Foto: John Locher/AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-04-17 13:50

Koncernen med varumärken som Pampers och Gillette ökade försäljningen med fem procent under tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår.

Nettovinsten ökade till 2,9 miljarder dollar, motsvarande runt 29 miljarder kronor under kvartalet som avslutades den 31 mars. Det kan jämföras med vinsten på 2,8 miljarder dollar under motsvarande period förra året.

Nettoomsättningen steg till 17,2 miljarder dollar, eller 172 miljarder kronor, från 16,5 miljarder dollar ett år tidigare.

Samtidigt sänker Procter & Gamble sitt mål för försäljningstillväxten för helåret till 3–4 procent, från tidigare 4–5 procent, på grund av valutakursförändringar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!