Estonia ej sjöduglig: Hade kunnat undvikas

Det finns inga tecken pĂ„ varken explosion eller kollision i samband med Estoniakatastrofen, enligt haverikommissionernas preliminĂ€ra rapport. En förnyad bedömning visar dock, likt tidigare, att fartyget inte var sjödugligt – och enligt utredningen hade olyckan kunnat undvikas.

Undervattensbilder frÄn vraket efter MS Estonia, fotograferade av Statens Haverikommission sommaren 2022. Bilden visar fartygets för.

Undervattensbilder frÄn vraket efter MS Estonia, fotograferade av Statens Haverikommission sommaren 2022. Bilden visar fartygets för.

Foto: STATENS HAVERIKOMMISSION

Estonia2023-01-23 04:44

Enligt den preliminÀra rapporten matchar berggrunden pÄ botten de skador som man sett pÄ Estonia, vilket resultaten frÄn förstudien sommaren 2021 ocksÄ visade. Bedömningen Àr alltsÄ fortsatt att det Àr sÄ hÄlen pÄ skrovet uppstÄtt.

Utredningen har satt samman 45 000 fotografier till en tredimensionell bild av vraket, med en teknik som kallas fotogrammetri.

– Det Ă€r rĂ€tt sĂ„ tydligt att havsbotten följer skadorna i vrakets skrov, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand, stĂ€llföretrĂ€dande generaldirektör för den svenska haverikommissionen, vid en presstrĂ€ff i Tallinn i Estland.

Haverikommissionen har lanserat en ny webbsida dÀr hela 3D-modellen finns att se.

"Troligen inte intrÀffat"

Utredningen konstaterar vidare att det inte finns nÄgot som tyder pÄ att Estonia kolliderat med ett annat fartyg eller föremÄl, utifrÄn de bevis som man samlat in. Det finns heller inget som tyder pÄ att nÄgon form av explosion skulle ha intrÀffat.

TT: Hur sannolikt Àr det att den slutsatsen kan komma att Àndras?

– Det Ă€r inte möjligt att svara pĂ„. Vi har gjort vissa undersökningar och presenterat resultaten frĂ„n dem och vi har vissa preliminĂ€ra slutsatser i dag. Men arbetet pĂ„gĂ„r fortfarande och vi Ă€r öppensinnade om det kommer fram nĂ„got som pekar i en annan riktning, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand.

Den nya rapporten finner, precis som den frÄn 1997, att det bland annat funnits brister i bogvisiret. BÄde den svenska och den estniska haverikommissionen konstaterar att Estonia inte var sjöduglig. En besiktning av bogpartiet gjordes aldrig och fartyget blev dÀrmed felaktigt certifierat.

– Om en sĂ„dan inspektion hade utförts hade bristerna i visirkonstruktionen kunnat upptĂ€ckas och olyckan hade troligen inte intrĂ€ffat, sĂ€ger Rene Arikas, chef för den estniska haverikommissionen.

Mellan stolarna

Antagligen hamnade frÄgan om besiktningen av de delarna mellan stolarna mellan klassningssÀllskapet och myndigheterna, sÀger Jonas BÀckstrand.

– Den nya bedömningen av sjödugligheten bygger pĂ„ redan kĂ€nda fakta och nĂ€mns i JAIC (den internationella haverirapporten frĂ„n 1997), men vi anvĂ€nder en bredare definition av termen sjöduglighet. SĂ„ det Ă€r inte nya fakta men nya slutsatser eftersom vi gĂ„tt djupare i analysen, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand.

TT: Bristerna hade upptÀckts om inspektionen gÄtt rÀtt till?

– Ja det Ă€r troligt att det hade upptĂ€ckts, sĂ€ger han.

PÄ frÄgan om nÄgon kan komma att stÀllas till svars pÄ grund av detta sÀger han:

– Det Ă€r redan kĂ€nda fakta sĂ„ jag antar att om det skulle fĂ„tt nĂ„gra konsekvenser skulle vi redan ha sett det. Men det Ă€r inte upp till oss att avgöra.

OkÀnt hÄl

Utredarna ser alltsÄ fortsatt ingen anledning att ifrÄgasÀtta de huvudsakliga slutsatser frÄn JAIC-rapporten 1997, men slutrapporten vÀntas inte vara klar i Är. Kvar ÄterstÄr bland annat att undersöka bildÀcket pÄ Estonia och man planerar Àven att bÀrga bogrampen för nÀrmare inspektioner av skador pÄ den.

Anledningen till den nya granskningen som genomförs av haverikommissionerna Ă€r dokumentĂ€ren "Estonia – fyndet som förĂ€ndrar allt" som sĂ€ndes 2020. En journalist och en vrakexpert genomförde i dokumentĂ€ren med hjĂ€lp av en dykrobot filmningar vid Estonia. I serien visades bland annat ett tidigare okĂ€nt hĂ„l i skrovet pĂ„ fĂ€rjan.

Fakta: Estonia

FÀrjan Estonia sjönk den 27 september 1994 pÄ vÀg frÄn Tallinn till Stockholm.

852 mÀnniskor omkom i katastrofen, varav 501 var svenskar. 137 personer rÀddades.

Den internationella haverikommissionens viktigaste slutsats var att fĂ€stena och lĂ„sen till Estonias bogvisir varit underdimensionerade. NĂ€r bogvisiret lossnade forsade stora mĂ€ngder vatten in pĂ„ bildĂ€ck och fick fartyget att kantra. Överlevare, anhöriga och andra engagerade personer har dock krĂ€vt att det snabba förloppet dĂ„ fartyget sjönk mĂ„ste utredas ytterligare.

DokumentĂ€ren "Estonia – fyndet som Ă€ndrar allt", som sĂ€ndes pĂ„ hösten 2020, vĂ€ckte stor uppmĂ€rksamhet med bilder som visade ett tidigare okĂ€nt hĂ„l i fĂ€rjans skrov pĂ„ havsbotten.

Haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland gör nu en ny granskning av vad som hÀnde. I november 2021 uppgav Statens haverikommission att de nya hÄl som upptÀckts i skrovet troligen orsakats av klippor pÄ havsbotten.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!