Olika beslut om distanslektioner – "skapar oro"

LÀrarförbundet vill att smittskyddets rekommendationer om distansundervisning för högstadiet ska vara tvingande. I dag gör skolor inom samma region olika val. Men skolhuvudmÀn ser fördelar med att fÄ fatta egna beslut.

Beslutet att en skola ska övergÄ till distansundervisning bör inte landa pÄ rektorer, tycker LÀrarförbundet. Arkivbild.

Beslutet att en skola ska övergÄ till distansundervisning bör inte landa pÄ rektorer, tycker LÀrarförbundet. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

HÀlsa och sjukvÄrd2021-01-15 06:35

Inför vÄrterminens start meddelade regeringen att högstadieskolorna fÄr möjlighet att gÄ över till fjÀrr- eller distansundervisning för att förhindra smittspridning av covid-19.

I flera regioner, bland annat SkÄne, VÀstra Götaland och Sörmland, har smittskyddet rekommenderat distansundervisning för högstadieeleverna, vilket kommunerna överlag tycks ha hörsammat.

Men det finns ocksÄ lÀn dÀr bedömningarna skiftar. Ett exempel Àr Region Stockholm, som inte har nÄgon generell rekommendation om distansundervisning, och dÀr skolor inom samma kommun valt olika vÀgar. I Stockholms stad planerar exempelvis ett 20-tal högstadier att delvis övergÄ till distansundervisning, medan övriga tills vidare fortsÀtter att undervisa pÄ plats, enligt utbildningsdirektören.

Bindande regler

I GÀvleborg rekommenderade smittskyddet inför vÄrterminen att högstadierna skulle införa distansundervisning, men flera kommuner gjorde en annan bedömning och fortsatte med lektioner i skolans lokaler.

De hÀr skillnaderna skapar en oro bland bÄde rektorer, lÀrare och elever, enligt LÀrarförbundet.

– Att skolor inom samma region, och dĂ€rmed i samma smittskyddskontext, inte behöver hörsamma regionens smittskydd Ă€r enormt problematiskt, för det spĂ€r pĂ„ den oro och frustration som lĂ€rarna redan kĂ€nner, sĂ€ger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för LĂ€rarförbundet.

Nu krÀver LÀrarförbundet att smittskyddets rekommendationer om att övergÄ till distansundervisning ska vara bindande för alla skolor i regionen, och inte upp till enskilda huvudmÀn.

– Vi vĂ€nder oss emot att kommuner kan överpröva smittskyddsexperternas bedömningar. Det finns inga huvudmĂ€n, rektorer eller lĂ€rare som Ă€r experter pĂ„ smittspridning. Vi Ă€r experter pĂ„ lĂ€rande och mĂ„ste fĂ„ Ă€gna oss Ă„t det, sĂ€ger hon.

Egen bedömning

Nordanstig i GÀvleborg var en av de kommuner som trots smittskyddslÀkarens rekommendation fortsatte med undervisning pÄ plats nÀr vÄrterminen startade.

Utbildningschef Thomas Larsson förklarar att ett av skÀlen till beslutet var att smittan i kommunen kraftigt gick ner under jullovet.

– Det i kombination med att vi inte sett eleverna pĂ„ fyra veckor gjorde att vi ville se dem och ha dem i undervisning pĂ„ plats, sĂ€ger han.

FrÄn och med mÄndag kommer dock Nordanstig att ha delvis distansundervisning för sjuorna och Ättorna. Thomas Larsson betonar att det beslutet fattats i nÀra dialog med smittskyddslÀkaren i regionen.

Smittskyddet i GĂ€vleborg anser att varje kommun – trots den generella rekommendationen – mĂ„ste fĂ„ göra sin egen bedömning.

– SkolhuvudmĂ€n kan fatta sina egna beslut utifrĂ„n lokala förutsĂ€ttningar, sĂ€ger Shah Jalal, smittskyddslĂ€kare i GĂ€vleborg.

Stora skillnader

Thomas Larsson ser det som en tillgÄng att olika kommuner har möjlighet att göra olika val, eftersom de lokala variationerna Àr vÀldigt stora.

– Jag har skolor i Gnarp som ligger 17 mil frĂ„n GĂ€vle, det kan vara en enormt stor skillnad pĂ„ hur smittsituationen ser ut dĂ€r, sĂ€ger han.

Tanken Ă€r inte att det ska vara lika överallt, men lĂ€rare mĂ„ste kunna lita pĂ„ att smittskyddets bedömningar efterlevs, sĂ€ger Johanna Jaara Åstrand.

TT : Kan du se nÄgra nackdelar med att det skulle bli bindande för alla skolhuvudmÀn?

– Under hela pandemin ser vi att nĂ€r smittan redan Ă€r utbredd, dĂ„ fungerar systemet. DĂ„ har man i samrĂ„d med smittskyddet stĂ€ngt ner och vidtagit de Ă„tgĂ€rder man ska för att fĂ„ stopp pĂ„ smittspridningen. Men det som inte fungerat Ă€r det förebyggande arbetet att faktiskt sĂ€kerstĂ€lla att man inte hamnar i att skolor mĂ„ste stĂ€nga för att det inte finns nĂ„gra friska lĂ€rare, sĂ€ger hon.

"Leva med oron"

Utbildningschef Thomas Larsson Àr medveten om den oro som lÀrare kÀnner.

– Det finns en stor oro i hela samhĂ€llet över att bli smittad, eller att vara smittad utan att veta om det och dĂ€rmed utsĂ€tta andra för det. Det mĂ„ste vi nog leva med tills vi besegrat pandemin. Vad gĂ€ller oron över att olika skolor gör olika – dĂ„ mĂ„ste vi vara pedagogiska och förklara varför vi gör olika, och vi försöker att vara tydliga med vĂ„ra stĂ€llningstaganden i det.

Av stor vikt Àr ocksÄ information till eleverna och vÄrdnadshavarna om de hÀr frÄgorna, sÀger han.

Fakta: Distansundervisning

Regeringen har beslutat att högstadieskolor ska fÄ möjlighet att bedriva fjÀrr- eller distansundervisning om det behövs för att undvika trÀngsel.

Skolorna ska inte anvÀnda sig av fjÀrr- eller distansundervisning förrÀn övriga ÄtgÀrder Àr uttömda.

I första hand mÄste skolorna övervÀga andra möjligheter för att se till att eleverna hÄller tillrÀckligt avstÄnd, exempelvis genom att:

anpassa schemalÀggningen
tillfÀlligt anvÀnda andra lokaler som Àr lediga
förlÀnga skoldagen pÄ sÄ sÀtt att vissa elever fÄr undervisning i skolans lokaler pÄ förmiddagen och andra elever fÄr undervisning i skolans lokaler pÄ eftermiddagen.

KĂ€lla: Regeringen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!