Ättika som man köper i livsmedelsbutiker är en blandning av ättikssyra och vatten, andelen ättiksyra avgör om det kallas ättika eller ättikssprit. Eftersom ättikssyra förhindrar tillväxten av sjukdomsframkallande bakterier används den som konserveringsmedel vid inläggning av diverse livsmedel. Till det har ättika använts i hundratals år i Sverige.
På senare tid har en "ny" trend vuxit fram där allt fler väljer att använda ättika för att göra egna, miljövänliga, rengöringsmedel för städning. Men även till detta har ättikan använts länge i svenska hem.
– Det är ett gammalt husmorstips, ättika använde man innan alla de här kommersiella rengöringspreparaten kom i handeln, säger Marie-Louise Danielsson-Tham, professor i livsmedelshygien.
Marie-Louise Danielsson-Tham var under 2008 och 2009 en av två programledare för tv-programmet Rent hus som visades i TV4. Hon använder själv helst ättika när hon städar.
– Jag är ingen vän av kemikalier. Jag fick en massa olika preparat när vi gjorde Rent hus men de står på några hyllor i ett skåp och väntar på bättre tider.
Intresse för inlagda grönsaker
Försäljningen av ättika till dagligvaruhandeln har ökat med 35 procent under årets första sex månader, uppger Kavli som sedan 2012 äger Perstorps ättika.
– Den har ökat under flera år men den har accelererat på senaste tiden. Vi ser ett ökat intresse för inläggningar och antalet olika råvaror som man lägger in har ökat. Förut var det mest gurka men nu har många börjat pickla rödlök till exempel. Folk har även börjat använda ättika när de gör egna rengöringsmedel, säger Catharina Johansson, marknadschef kategori smaksättning på Kavli.
Hon uppskattar att försäljningen under sommarmånaderna ökat med så mycket som 50 procent och hon tror att trenden håller i sig.
– Jag tror att det finns ett genuint intresse, dels för att lägga in grönsaker, men även att hitta andra sätt att städa än att använda färdiga produkter. Jag tror båda dessa intressen kommer fortsätta växa.
Ökning hos återförsäljarna
Hos Coop har försäljningen ökat med omkring 30 procent de senaste fem månaderna. Om det är städrelaterat eller inte är svårt att säga, uppger de. Även hos Willys har man märkt av den ökade efterfrågan.
– Det är inte en artikel som säljer i gigantiska volymer men det handlar om en noterbar ökning. Det är en trend att folk intresserar sig mer för husmorstips och olika influerare har lyft ättika som en produkt för städning i sina kanaler, säger Johanna Eurén, presskontakt på Willys.