Fem stridsfrÄgor under klimatmötet

Parisavtalets regelbok stĂ„r i centrum för förhandlingarna under klimatmötet. Viktiga delar saknas – ska lĂ€nderna lyckas komma överens?

"Sluta döda vÄr planet", stÄr det pÄ ett av plakaten vid en klimatdemonstration i Turin i Italien i september.

"Sluta döda vÄr planet", stÄr det pÄ ett av plakaten vid en klimatdemonstration i Turin i Italien i september.

Foto: Marco Alpozzi/AP/TT

Klimat2021-11-08 05:48

Parisavtalet Àr ett resultat av kompromisser mellan nÀrmare 200 lÀnder och ganska vagt formulerat. Fortfarande finns luckor i den sÄ kallade regelboken, som beskriver hur avtalet ska omsÀttas till handling.

I Glasgow hoppas förhandlarna trassla ut tre kvarvarande knutar i regelverket:

1. Handel med utslÀppsrÀtter (artikel 6)

VÀrldens lÀnder har i Parisavtalet Ätagit sig att minska sina utslÀpp av vÀxthusgas. Ett sÀtt som kan bidra till det Àr att sÀtta en prislapp pÄ utslÀpp.

Artikel 6 i avtalet reglerar internationella samarbeten kring handel med utslÀppsrÀtter. Det Àr en huvudfrÄgorna i slutförandet av regelboken men den Àr komplex, politiskt kÀnslig och full av tekniska underfrÄgor. Vissa menar att artikel 6 gör det lÀttare att uppnÄ utslÀppsminskningar, medan andra menar att den snarare frÀmjar metoder som inte alls Àr sÀrskilt effektiva för att fÄ ner utslÀppen.

I nulÀget finns i princip inga regler pÄ plats för artikel 6. Den Àr uppdelad i tre former av samarbeten, som regleras i paragraferna 6.2, 6.4 och 6.8. Det Àr dessa som det ska förhandlas om.

Artikel 6.2 möjliggör att lÀnder kan överföra och handla utslÀppsminskningar mellan varandra för att uppnÄ mÄlen i sina nationella klimatÄtaganden (NDC).

Artikel 6.4 faststÀller ramarna för den marknadsmekanism som gör att lÀnder kan handla med utslÀppsminskningar. Ett exempel Àr att land A finansierar ett solcellsverk i land B som substitut för ett kolkraftverk. UtslÀppen kommer att minska, land B drar fördelar av den förnybara energin och land A fÄr tillgodorÀkna sig en del av de minskade utslÀppen. Den privata sektorns engagemang ska ocksÄ underlÀttas.

Artikel 6.8 handlar om icke-marknadsbaserade sÀtt och processer att samarbeta pÄ som kan resultera i minskade utslÀpp av vÀxthusgaser.

En omtvistad frÄga handlar om dubbelrÀkning, det vill sÀga nÀr ett land som utför klimatÄtgÀrder utomlands och landet dÀr ÄtgÀrden sker rÀknar hem samma utslÀppsminskning. Det kan ge en felaktig bild av utslÀppen, att de ser bÀttre ut pÄ pappret Àn vad de faktiskt Àr. LÀnder som Brasilien och Ryssland har kÀmpat för dubbelrÀkning medan exempelvis EU oroar sig för kryphÄl som kan sÀnka klimatambitionerna.

2. Transparens

Parisavtalet bygger pÄ förtroende och Àr uppbyggt för att lÀnder sjÀlva ska bestÀmma vad de ska göra för att nÄ mÄlen. För att kunna se om ett land hÄller vad det har lovat behövs ett gemensamt regelverk för rapportering av utslÀpp av vÀxthusgaser. Hur det ska gÄ till i praktiken Àr en frÄga som förhandlarna hoppas lösa under COP26.

Det mest centrala som kvarstÄr Àr gemensamma tabeller för rapportering av utslÀpp och uppföljning av lÀndernas klimatÄtaganden. Positionerna Àr lÄsta nÀr det gÀller flexibilitet. LÀnder som av olika skÀl inte har samma förmÄga att mÀta och rapportera utslÀpp anses ha rÀtt till flexibilitet under en tid. KnÀckfrÄgan Àr hur det ska operationaliseras i rapporteringen.

Det rÄder oenighet kring hur tabellerna ska se ut och vad som ska ingÄ. En del lÀnder, till exempel Kina, vill kunna undanta viss data helt, medan EU vill ha ökad transparens Àven kring de kolumner dÀr lÀnder inte har kunnat rapportera in nÄgon siffra alls.

3. Gemensamma tidsramar

Parisavtalet slÄr fast att parterna med tiden ska höja sina ambitioner, men anger inte hur stora Ätaganden varje land ska göra för att nÄ klimatmÄlen. För att hÄlla ett öga pÄ att det sammanlagda arbetet inte blir mindre Àn vad mÄlen krÀver ska regelbundna avstÀmningar göras.

Det finns dock ingen regel pÄ plats som styr tidsramarna nÀr det gÀller implementeringen av lÀndernas nationella klimatÄtaganden (NDC). Om det inte kommer pÄ plats kan det leda till ojÀmn press pÄ lÀnderna.

Den stora oenigheten gĂ€ller tidsramarnas lĂ€ngd. De flesta lĂ€nder – inklusive Sverige – vill att klimatplanerna ska lĂ€mnas in vart femte Ă„r, medan andra hellre vill se att det ska ske var tionde Ă„r. Vissa vill vĂ€lja fritt mellan fem och tio Ă„r.

4. Klimatfinansiering

Bortom regelboken finns ett par andra centrala förhandlingsfrÄgor. Det ekonomiska stödet till utvecklingslÀnder Àr en viktig sÄdan och har koppling till rÀttvisefrÄgor. MÄnga av de fattigaste lÀndernas klimatplaner Àr villkorade av att de fÄr internationell finansiering.

I Köpenhamn 2009 lovade rika lÀnder att bidra med 100 miljarder dollar om Äret fram till 2025 för att finansiera klimatomstÀllningen i fattigare lÀnder. Det anses dock vara lÄngt frÄn den summa som verkligen behövs och har trots det fortfarande inte uppfyllts. Enligt den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD kan det nÄs 2023.

En frÄga för Glasgow Àr hur klimatfinansieringen ska se ut efter det att det nuvarande löftet har löpt ut. Att USA och EU har lovat att öka sitt klimatstöd vÀsentligt ses som en positiv signal av lÀnder som Sverige, som vill se ökade ambitioner efter 2025.

5. Klimatanpassning

Samarbetet för att rusta lÀnder för klimatförÀndringarna lyfts som en allt viktigare frÄga i Parisavtalet. Det handlar om att stÀrka förmÄgan att anpassa sig till effekterna av de klimatförÀndringar som redan sker, som skogsbrÀnder och översvÀmningar.

FrÄgan Àr nÀra kopplad till finansieringen. De lÀnder som har bÀst förutsÀttningar att arbeta med anpassning uppmuntras gÄ före och ge mer stöd till utvecklingslÀnder.

Fakta: FN:s klimatmöte COP26

FN:s klimattoppmöte COP26 hÄlls i Glasgow i Skottland den 31 oktober till den 12 november. Det skulle egentligen ha hÄllits i november förra Äret men sköts upp pÄ grund av pandemin.

PÄ mötet ska lÀnderna bland annat förhandla om hur Parisavtalet ska genomföras i praktiken. Vissa frÄgor i den sÄ kallade regelboken Àr fortfarande olösta. Dessutom kommer fokus att ligga pÄ hur ambitionerna kan höjas i den globala klimatpolitiken.

I Parisavtalet frÄn 2015 enades de flesta av vÀrldens lÀnder om att hÄlla ökningen av den globala medeltemperaturen vÀl under 2 grader, och allra helst under 1,5 grader, jÀmfört med förindustriell tid.

Parternas nuvarande klimatlöften pekar dock mot en global uppvÀrmning pÄ 2,7 grader vid seklets slut, enligt FN.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!