Linbaneolyckan i norra Italien dĂ€r 14 personer omkom sedan en vajer gĂ„tt av vĂ€cker frĂ„gor om vilken sĂ€kerhet som finns inom olika lĂ€nder för liftsystem och linbanor. Ănnu har ingen förklaring framkommit om hur olyckan kunde ske.
I Sverige Àr tillsynsansvaret för olika liftanordningar delat mellan Boverket och byggnadsnÀmnden inom varje kommun. Boverket har förskrivningsansvaret om vilka regler som gÀller för sÀkerhet.
Besiktningar en gÄng per Är
ââLinbaneanlĂ€ggningar ska förutom en första besiktning Ă€ven genomgĂ„ Ă„terkommande besiktningar en gĂ„ng varje Ă„r för att fĂ„ anvĂ€ndas. Dessa besiktningar ska utföras av ett ackrediterat besiktningsföretag, sĂ€ger Krister Svensson som Ă€r hissexpert pĂ„ Boverket.
I övrigt ansvarar Àgaren för drift, tillsyn, skötsel och underhÄll. Den kommunala byggnadsnÀmnden har tillsynsansvar för att se till att besiktningar görs av liftar och linbanor, men de har ingen uppsökande verksamhet.
Lars Björk Àr teknikansvarig för besiktningsorganet Kiwa Inspecta som inspekterar linbanor och liftar i Sverige.
ââDet tar cirka tre dagar och tvĂ„ man att genomföra en sĂ„dan besiktning som pĂ„ linbanan i Italien. Det kostar pengar och om man inte haft liften eller linbanan i drift ett Ă„r pĂ„ grund av till exempel snöbrist Ă€r det lĂ€tt för en mindre anlĂ€ggning att glömma bort den dĂ€r besiktningen, sĂ€ger Lars Björk.
Han poÀngterar dock att alla större aktörer besiktigar sina liftar enligt gÀllande regelverk.
SĂ€kra liftar har skylt
NÀr en lift Àr besiktigad utfÀrdas en besiktningsskylt som talar om nÀr den ska besiktigas nÀsta gÄng. Den som kÀnner sig osÀker kring sÀkerheten pÄ svenska anlÀggningar kan dÀrför hÄlla utkik efter de hÀr skyltarna vid liften.
För den som planerar att vandra i franska eller italienska Alperna i sommar gÀller att varje EU-medlemsland enligt linbaneförordningen har ansvar för att det finns ett regelverk för sÀkerhet och kontroll.
ââMedlemsstaterna ska se till att en linbaneanlĂ€ggning enbart drivs om den uppfyller gĂ€llande krav. Men linbaneförordningen har gĂ€llt sedan 2018 och innan det gĂ€llde linbanedirektivet sedan början pĂ„ 2000-talet. Ăldre anlĂ€ggningar har inte dessa krav, sĂ€ger Krister Svensson.
TT: InnebÀr det att det Àr sÀmre sÀkerhet pÄ Àldre anlÀggningar?
ââPĂ„ Ă€ldre anlĂ€ggningar gĂ€ller nationella lagar. Men Italien som nu var drabbat av en olycka Ă€r vĂ€ldigt drivande i sĂ€kerhetsfrĂ„gor.
Tillsammans med Schweiz, Ăsterrike, Frankrike och Tyskland Ă€r Italien vĂ€gledande nĂ€r det kommer till alpin sĂ€kerhet.
ââStudier visar ocksĂ„ att sĂ€kerheten för linbaneanlĂ€ggningar Ă€r hög och att det sker fĂ„ olyckor om man jĂ€mför med andra transportmedel, sĂ€ger Krister Svensson.