Flygbolag i kris: Återbetalningar till kunder dröjer

Flygbolagen hĂ€vdar att sĂ„vĂ€l resenĂ€rer som resebyrĂ„er ska fĂ„ pengarna tillbaka för instĂ€llda resor – i sinom tid. Men researrangörsbranschen, som hamnar i klĂ€m mellan flygbolag och kunder, ber om ytterligare hjĂ€lp frĂ„n regeringen.
–VI utesluter inte fler Ă„tgĂ€rder, sĂ€ger civilminister Lena Micko.

Flygbolagen sÀger att Äterbetalningar till resenÀrer vars flyg blivit instÀllda ska göras, men att det tar lÀngre tid Àn vanligt. Arkivbild.

Flygbolagen sÀger att Äterbetalningar till resenÀrer vars flyg blivit instÀllda ska göras, men att det tar lÀngre tid Àn vanligt. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Livsstil & fritid2020-04-03 21:10

Coronavirusets pÄverkan pÄ resandet har resulterat i kaosartade konsekvenser för flyg- och reseföretag, som nu inte lyckas Äterbetala sina kunder i tid. Didrik von Seth, generalsekreterare i Svenska resebyrÄ- och arrangörsföreningen (SRF), förklarar att lÀget Àr akut för researrangörer.

– Vi sitter i en rĂ€vsax. Kunden har rĂ€tt att fĂ„ tillbaka sina pengar inom 14 dagar, vilket i normalfallet inte Ă€r ett problem nĂ€r flygbolagen betalar tillbaka till resebyrĂ„erna. Men i det hĂ€r extremfallet har flygbolagen pĂ„ olika sĂ€tt inte Ă„terbetalat de instĂ€llda resorna, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– En del fördröjer Ă„terbetalningarna vĂ€sentligt med utdragna byrĂ„kratiska procedurer som tar upp mot sex mĂ„nader.

Fler ÄtgÀrder utesluts inte

Den 19 mars beslutade regeringen om ett stödpaket för flygbranschen, dÀr kreditgarantier fÄr anvÀndas för att undvika konkurs. Men pÄ grund av att problemet med Äterbetalningar kvarstÄr föreslÄr von Seth att en fond upprÀttas ur vilken resenÀrerna kan söka ersÀttning.

– Det kommer in mĂ„nga förslag till regeringen och Regeringskansliet om hur konsekvenserna av virusutbrottet kan mildras, vilket vi sĂ„ klart vĂ€lkomnar och vi utesluter inte fler Ă„tgĂ€rder, kommenterar civilminister Lena Micko förslaget.

Bristen pÄ Äterbetalningar har lett till att mÄnga företag har anmÀlts till Konsumentverket och AllmÀnna reklamationsnÀmnden (ARN), som sett en dubblering i antal Àrenden pÄ reseomrÄdet.

– Myndigheterna har fĂ„tt en ökad arbetsbörda. Konsumentverket fĂ„r mĂ„nga frĂ„gor frĂ„n konsumenter om instĂ€llda resor och evenemang. ARN har ocksĂ„ fĂ„tt in ett stort antal Ă€renden pĂ„ kort tid med anledning av hur krisen pĂ„verkat resemarknaden. Regeringen och regeringskansliet följer utvecklingen noga och har löpande kontakt med myndigheterna, sĂ€ger Micko.

MĂ„nga flygbolag erbjuder resenĂ€rerna ersĂ€ttning i form av poĂ€ng eller vĂ€rdecheckar. Men enligt Konsumentverket omfattas vĂ€rdecheckar inte av resegarantin – och Ă€r vĂ€rdelösa om ett bolag gĂ„r i konkurs.

GÀllande hur mÄnga faktiska Äterbetalningar som görs Àr flygbolagen förtegna, men de hÀvdar att de kommer att Äterbetala de vars resor blivit instÀllda.

"Vill följa regelverken"

Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef pÄ Norwegian, förklarar att det inte gÄr att uppskatta hur lÄng tid det kommer att ta.

– Det Ă€r alldeles för tidigt att sĂ€ga hur det kommer att bli. Coronakrisen Ă€r nĂ„got vi aldrig har varit med om förut. Vi har i nulĂ€get ett enormt tryck pĂ„ vĂ„rt kundcenter, och hanterar Ă€renden sĂ„ fort vi har möjlighet.

TT: Har ni Äterbetalat resebyrÄerna som köpt flygbiljetter av Norwegian?

– Jag har inga detaljer om hur den processen ser ut, det ligger nog framĂ„t i tiden. Det hĂ€r har gĂ„tt sĂ„ fort och vi har ett enormt tryck just nu.

Freja Annamatz, presstalesperson för SAS vittnar om ett liknande förlopp.

– Vi har ju stĂ€llt in merparten av vĂ„ra dagliga 800 flygningar. Vi har fĂ„tt ett stort antal ansökningar om Ă„terbetalning, och det kommer att ta mycket lĂ€ngre tid Ă€n vanligt att hantera de hĂ€r Ă€rendena.

TT: Ni gör alltsÄ Äterbetalningar löpande?

– Det Ă€r möjligt att ansöka om Ă„terbetalning. Men det Ă€r mĂ„nga Ă€renden och det kommer att ta betydligt lĂ€ngre tid. UtgĂ„ngspunkten Ă€r att vi vill följa alla de regelverk som finns.

TT: Betalar SAS resebyrÄerna dÄ?

– Jag vet inte hur det ser ut pĂ„ detaljnivĂ„, men generellt har de flesta stora flygbolag stoppat de automatiska utbetalningarna mellan flygbolagen och resebyrĂ„erna. Det arbetet görs nu manuellt vilket gör att det tar lĂ€ngre tid Ă€n vanligt.

Fakta: Flygstödet

Riksdagen sade den 19 mars ja till ett utökat flygstöd. Det innebÀr att regeringen kan stÀlla ut kreditgarantier till flygföretag om högst 5 miljarder kronor, varav 1,5 miljarder öronmÀrktes för SAS.

Stödet beviljas till företag som den 1 januari hade ett svenskt tillstÄnd att bedriva kommersiell verksamhet inom luftfart och som har sin huvudsakliga verksamhet i Sverige. Ett 20-tal företag uppfyller dessa kriterier.

Villkoret Àr att kreditgarantier endast fÄr stÀllas ut om det finns försÀkringar om att lÄnebeloppet inte anvÀndas till annat Àn att undvika en konkurs.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!