Direkt nÀr larmet kom förstod polisen att det var en omfattande olycka.
NÀr rÀddningstjÀnsten nÄdde olycksplatsen stod det snabbt klart att ingen hade överlevt flygkraschen, enligt Per-Ove Staberyd.
ââMöjligheterna för oss att rĂ€dda liv Ă€r i stort sett noll nĂ€r vi kommer fram. Planet har brunnit och Ă€r deformerat, sĂ€ger han.
NÀr det gÄtt drygt ett dygn efter tragedin berÀttar Peter Swaffer, avdelningschef pÄ Statens haverikommission, att man fortfarande arbetar med att sÀkra all möjlig data frÄn nedslagsplatsen, som var cirka 40 meter frÄn startbanan.
Kabinen relativt intakt
Relativt mycket fakta har ÀndÄ gÄtt att inhÀmta.
ââVi har inte knĂ€ckt allt, men kan med stor sannolikhet berĂ€tta hur den hĂ€r korta fĂ€rdvĂ€gen var, sĂ€ger Swaffer.
Det rör sig om bara nÄgra fÄ sekunder frÄn att planet lyfte frÄn startbanan till kraschen, enligt den data som hittills kunnat utlÀsas.
ââDet kom upp i luften, sedan dröjer det inte mĂ„nga ögonblick innan det avviker frĂ„n kurs, svĂ€nger runt och med kraftig vinkel ned mot marken kolliderar, sĂ€ger Peter Swaffer.
SjÀlva kabinen var dÀremot förhÄllandevis intakt.
ââMen med de krafter som uppkommer förstĂ„r jag att mĂ€nniskor omkommit direkt, sĂ€ger Swaffer.
FÄr hjÀlp frÄn Kanada
Haverikommissionen har hittat tvÄ av passagerarnas mobiltelefoner som nu ska undersökas.
ââDet kanske inte visar nĂ„gonting, men om nĂ„gon mot förmodan filmade sĂ„ kan det vara behjĂ€lpligt, sĂ€ger Swaffer.
Motorn ska undersökas med hjÀlp av det kanadensiska företaget Pratt & Whitney.
ââĂven om det inte finns anledning att tro att det Ă€r nĂ„got fel pĂ„ till exempel motorn sĂ„ gör vi en fullstĂ€ndig undersökning ner till minsta detalj, sĂ€ger Swaffer och förtydligar:
ââDet finns inget som pekar Ă„t nĂ„gon riktning, men vi mĂ„ste stĂ€nga alla dörrar.
Polisen utreder om det finns nÄgra rÀttsliga pÄföljder som Àr aktuella efter kraschen och jobbar sedan torsdagskvÀllen utifrÄn brottsrubriceringen framkallande av fara och vÄllande till annans död.
ââVi behövde en brottsrubricering ganska tidigt för att ha nĂ„got att jobba efter. Jag kan inte gĂ„ in pĂ„ vilka detaljer som ligger till grund för de rubriceringarna, sĂ€ger Niclas Hallgren.
Stad i sorg
Ărebro kommuns sĂ€kerhetschef, Mats Brantsberg, berĂ€ttar att kommunen var snabbt pĂ„ plats.
ââVi Ă„kte ut direkt, framför allt vĂ„r posomverksamhet, alltsĂ„ kuratorer som kommer ut för att ge stöd till de anhöriga och de som drabbats i övrigt, alltsĂ„ Ă€ven vĂ€nner och bekanta som Ă€r i chock, sĂ€ger Mats Brantsberg.
Kommunen har nu inrÀttat ett sÀrskilt telefonnummer för personer som behöver samtalsstöd.
ââNĂ€r mĂ€nniskor Ă€r i chock behöver man ofta nĂ„gon att prata med, det Ă€r det viktigaste.
Han bedömer att hÀndelsen kommer att pÄverka staden under lÄng tid.
ââJag tror att det kĂ€nns oerhört tungt för örebroarna i dag. Det Ă€r en stad i sorg. Det Ă€r nĂ„got vi kommer att fĂ„ bĂ€ra med oss lĂ€nge.
Planet ska bÀrgas
Statens haverikommissions nÀsta steg Àr att bÀrga flygplanet sÄ snart som möjligt och ta det till en undersökningslokal i StrÀngnÀs. Först dÀr blir det möjligt att undersöka om det minneskort som finns i planets GPS-system fortfarande Àr intakt.
ââVi rör oss sakta och jobbar utifrĂ„n och in. Nedslagsplatsen Ă€r drĂ€nkt av flygfotogen, sĂ„ vi mĂ„ste transportera planet för att kunna lossa pĂ„ enheterna i en sĂ€ker, lugn och trygg miljö, sĂ€ger avdelningschef Peter Swaffer.