Mobiltelefoner har hittats i flygplanskabinen

Mobiltelefoner som hittats i flygplanet som kraschade i Örebro kan ge viktiga detaljer om olyckan som nio personer omkom i.
–Vraket har inte kunnat tala till oss och visa vad som har hĂ€nt, sĂ€ger Peter Swaffer frĂ„n Statens haverikommission.

Flygplanskabinen var förhÄllandevis intakt, enligt haverikommissionen.

Flygplanskabinen var förhÄllandevis intakt, enligt haverikommissionen.

Foto: Jeppe Gustafsson/TT

Olyckor2021-07-09 15:18

Direkt nÀr larmet kom förstod polisen att det var en omfattande olycka.

NÀr rÀddningstjÀnsten nÄdde olycksplatsen stod det snabbt klart att ingen hade överlevt flygkraschen, enligt Per-Ove Staberyd.

– Möjligheterna för oss att rĂ€dda liv Ă€r i stort sett noll nĂ€r vi kommer fram. Planet har brunnit och Ă€r deformerat, sĂ€ger han.

NÀr det gÄtt drygt ett dygn efter tragedin berÀttar Peter Swaffer, avdelningschef pÄ Statens haverikommission, att man fortfarande arbetar med att sÀkra all möjlig data frÄn nedslagsplatsen, som var cirka 40 meter frÄn startbanan.

Kabinen relativt intakt

Relativt mycket fakta har ÀndÄ gÄtt att inhÀmta.

– Vi har inte knĂ€ckt allt, men kan med stor sannolikhet berĂ€tta hur den hĂ€r korta fĂ€rdvĂ€gen var, sĂ€ger Swaffer.

Det rör sig om bara nÄgra fÄ sekunder frÄn att planet lyfte frÄn startbanan till kraschen, enligt den data som hittills kunnat utlÀsas.

– Det kom upp i luften, sedan dröjer det inte mĂ„nga ögonblick innan det avviker frĂ„n kurs, svĂ€nger runt och med kraftig vinkel ned mot marken kolliderar, sĂ€ger Peter Swaffer.

SjÀlva kabinen var dÀremot förhÄllandevis intakt.

– Men med de krafter som uppkommer förstĂ„r jag att mĂ€nniskor omkommit direkt, sĂ€ger Swaffer.

FÄr hjÀlp frÄn Kanada

Haverikommissionen har hittat tvÄ av passagerarnas mobiltelefoner som nu ska undersökas.

– Det kanske inte visar nĂ„gonting, men om nĂ„gon mot förmodan filmade sĂ„ kan det vara behjĂ€lpligt, sĂ€ger Swaffer.

Motorn ska undersökas med hjÀlp av det kanadensiska företaget Pratt & Whitney.

– Även om det inte finns anledning att tro att det Ă€r nĂ„got fel pĂ„ till exempel motorn sĂ„ gör vi en fullstĂ€ndig undersökning ner till minsta detalj, sĂ€ger Swaffer och förtydligar:

– Det finns inget som pekar Ă„t nĂ„gon riktning, men vi mĂ„ste stĂ€nga alla dörrar.

Polisen utreder om det finns nÄgra rÀttsliga pÄföljder som Àr aktuella efter kraschen och jobbar sedan torsdagskvÀllen utifrÄn brottsrubriceringen framkallande av fara och vÄllande till annans död.

– Vi behövde en brottsrubricering ganska tidigt för att ha nĂ„got att jobba efter. Jag kan inte gĂ„ in pĂ„ vilka detaljer som ligger till grund för de rubriceringarna, sĂ€ger Niclas Hallgren.

Stad i sorg

Örebro kommuns sĂ€kerhetschef, Mats Brantsberg, berĂ€ttar att kommunen var snabbt pĂ„ plats.

– Vi Ă„kte ut direkt, framför allt vĂ„r posomverksamhet, alltsĂ„ kuratorer som kommer ut för att ge stöd till de anhöriga och de som drabbats i övrigt, alltsĂ„ Ă€ven vĂ€nner och bekanta som Ă€r i chock, sĂ€ger Mats Brantsberg.

Kommunen har nu inrÀttat ett sÀrskilt telefonnummer för personer som behöver samtalsstöd.

– NĂ€r mĂ€nniskor Ă€r i chock behöver man ofta nĂ„gon att prata med, det Ă€r det viktigaste.

Han bedömer att hÀndelsen kommer att pÄverka staden under lÄng tid.

– Jag tror att det kĂ€nns oerhört tungt för örebroarna i dag. Det Ă€r en stad i sorg. Det Ă€r nĂ„got vi kommer att fĂ„ bĂ€ra med oss lĂ€nge.

Planet ska bÀrgas

Statens haverikommissions nÀsta steg Àr att bÀrga flygplanet sÄ snart som möjligt och ta det till en undersökningslokal i StrÀngnÀs. Först dÀr blir det möjligt att undersöka om det minneskort som finns i planets GPS-system fortfarande Àr intakt.

– Vi rör oss sakta och jobbar utifrĂ„n och in. Nedslagsplatsen Ă€r drĂ€nkt av flygfotogen, sĂ„ vi mĂ„ste transportera planet för att kunna lossa pĂ„ enheterna i en sĂ€ker, lugn och trygg miljö, sĂ€ger avdelningschef Peter Swaffer.

Fakta: Civila flygolyckor i Sverige

Flygolyckan i Örebro den 8 juli 2021 Ă€r tillsammans med olyckan pĂ„ ön StorsandskĂ€r i UmeĂ„ den 14 juli 2019 den femte dödligaste i Sverige sett till civila flygolyckor. I bĂ„da olyckorna omkom nio personer.

Den hittills allvarligaste flygolyckan i Sverige intrĂ€ffade i november 1964 i Ängelholm. 31 mĂ€nniskor omkom, dĂ€ribland tre riksdagsledamöter. Tolv personer överlevde olyckan.

Den nÀst allvarligaste flygolyckan pÄ svensk mark skedde den 8 februari 1949. Ett flygplan frÄn Madrid skulle landa i Köpenhamn, men styrdes om och kraschade utanför BarsebÀck i Sverige. Samtliga 27 passagerare omkom.

I januari 1977 omkom 22 personer – samtliga ombord – nĂ€r ett Vickers Viscount frĂ„n Linjeflyg störtade i ett radhusomrĂ„de i KĂ€lvesta utanför Stockholm. Planet var pĂ„ vĂ€g frĂ„n Jönköping till Bromma. Olycksorsaken var isbildning pĂ„ stabilisatorn. Ombord satt delar av Sveriges bordtennislandslag, bland dem den tidigare vĂ€rldsstjĂ€rnan och förbundskaptenen Hans AlsĂ©r.

I maj 1989 omkom 16 personer nÀr ett plan kraschade strax före landning i Oskarshamn. Flera riksdagsmÀn fanns bland de omkomna, liksom medlemmar i statliga post- och telekommittén. Bland dessa kan nÀmnas John-Olle Persson, nyutnÀmnd generaldirektör för AMS.

I krigstid intrÀffade ocksÄ flera allvarliga flygolyckor i Sverige. Den 22 oktober 1943 havererade ett svenskt kurirplan pÄ HÄllö i BohuslÀn efter att ha blivit beskjuten av ett tyskt jaktplan över Skagerack. Tretton personer omkom. 1944 omkom tio respektive elva mÀnniskor i tvÄ flygkrascher, i Kinnekulle respektive i naturreservatet MÄklÀppen utanför Falsterbo.

Den allvarligaste flygolyckan dÀr ett svenskt flygbolag varit inblandat skedde den 8 oktober 2001 pÄ Milano-Linate flygplatsen i Italien. DÄ kolliderade ett SAS-plan med 110 personer ombord med ett mindre plan med fyra personer pÄ startbanan. Samtliga ombord omkom. Av dem var 20 svenskar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!