Men en ny rapport frÄn myndigheten visar att 17 av 30 granskade förskolor i socioekonomiskt utsatta omrÄden behöver utveckla kvaliteten.
Det handlar bland annat om att det Àr svÄrt att rekrytera personal som bÄde Àr bra pÄ svenska och pÄ barnens modersmÄl. Ledningen lÄter inte heller alltid förskolelÀrarna ha mer ansvar för undervisningen, trots deras lÄnga examen och kompetens. Dessutom behöver bÀttre relationer byggas upp med förÀldrarna sÄ att de kÀnner sig trygga med att lÀmna sina barn pÄ förskolan och förstÄr vikten av att ha dem dÀr.
Samtidigt som majoriteten av förskolorna behöver utvecklas har resterande 13 hög kvalitet pÄ sitt arbete.
"Dessa förskolor visar att det Àr möjligt att skapa förutsÀttningar för en undervisning av god kvalitet trots stora utmaningar", sÀger Emma Frankl, rapportförfattare pÄ Skolinspektionen i ett inlÀgg pÄ myndighetens hemsida.